آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۳

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی مقیاس رشد شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان از تولد تا دو سالگی و بررسی روایی و پایایی آن بود. روش پژوهش توصیفی از نوع روانسنجی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان 1 تا 24 ماهه شهر مشهد در سال 1403 بودند که از بین آنها 350 نفر (197 دختر و 153 پسر) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل مقیاس محقق ساخته مقیاس رشد شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان از تولد تا دو سالگی بود. روایی صوری و محتوایی مقیاس با استفاده از شاخص نسبت روائی محتوا(CVR) ، روایی سازه ای آن از طریق انجام تحلیل عامل اکتشافی، برای اطمینان از پایایی ابزار نیز از ضریب آلفای کرونباخ و نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از چرخش مستقل واریماکس، دو عامل مستقل رشد شناختی و رشد هیجانی- اجتماعی را معرفی کرد که بر روی هم 653/28 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کردند. مقدار ضریب آلفای کرونباخ در بررسی پایایی عوامل دو گانه مقیاس به ترتیب برابر با 82/0، 78/0 و برای کل مقیاس 89/0 به دست آمد. با توجه به خصوصیات رفتارسنجی مطلوب مقیاس رشد شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان از تولد تا دو سالگی می توان از این ابزار برای کاربردهای تحقیقاتی و بالینی استفاده کرد.

Design, validation and reliability of the cognitive, emotional and social development scale of children from birth to two years old

The purpose of this research was to design cognitive, emotional and social development scale of children from birth to two years old and to check its validity and reliability. The descriptive research method was psychometric. The statistical population of the present study was all the children aged 1 to 24 months in Mashhad in 2024, of which 350 (197 girls and 153 boys) were selected by available sampling. The research tool included a researcher-made scale of cognitive, emotional and social development of children from birth to two years old. Form and content validity of the scale using content validity ratio (CVR) index, its structural validity through exploratory factor analysis, Cronbach's alpha coefficient and SPSS version 26 software were also used to ensure the reliability of the instrument. The results of exploratory factor analysis using independent varimax rotation introduced two independent factors of cognitive growth and social-emotional growth, which together explained 28.653% of the total variance of the variables. The value of Cronbach's alpha coefficient was found to be 0.82, 0.78, and 0.89 for the whole scale, respectively. Considering the desirable behavior measurement characteristics of the scale of cognitive, emotional and social development of children from birth to two years old and this tool can be used for research and clinical applications.

تبلیغات