نقد «فهم متن» ریکور با تکیه بر آرای تفسیری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله به نقد و بررسی دیدگاه هرمنوتیکی پل ریکور با تکیه بر آرای تفسیری آیت الله خامنه ای می پردازد. روش تحقیق تحلیلی- تطبیقی براساس مطالعات کتابخانه ای است. ریکور یکی از هرمنوتیست های متن محور فرانسوی می باشد. نظریه هرمنوتیکی او بر مبنای زبان، تأمل، فهم و خود استوار است. ریکور تفسیر را یک پدیده دارای سه مرحله، تبیین، تفهم و تصاحب می داند. در مرحله دوم فرایند و تفسیر «فهم» استقلال متن از نیت و قصد مؤلف، فاصله مندی متن از زمینه، صدور مغالطه قصدی، تعدد معنا، فهم برتر از مؤلف، مؤلف ضمنی و... مبانی و پیش فرض های ریکور را تشکیل می دهد. براساس مبانی و پیش فرض های آیت الله خامنه ای قرآن کتابی وحیانی و متن آن عینی و واقعی است. اصالت و محوریت با متن و مؤلف می باشد و مفسر رکن سوم آن است که به کمک متن به کشف مراد و قصد خداوند می پردازد. ازاین رو نظریه تفسیری ریکور به علت نسبی گرایی و پلورالیسم فهم که مغایر با هدایت گری و هدفمندی قرآن می باشد در فهم و تفسیر قرآن هیچ جایگاهی ندارد.Criticism of Ricoeur's "Understanding the Text" based on Ayatollah Khamenei's interpretation opinions
This article reviews the hermeneutic point of view of Paul Ricoeur based on the interpretation opinions of Ayatollah Khamenei . After studying and examining the works of interpretation, especially the interpretation of Ayatollah Khamenei's statement, he extracts the topics related to hermeneutic views and uses them to criticize and evaluate the hermeneutic thoughts of Paul Ricoeur. The critical analytical review method is based on library studies. The findings of the research show the interpretation opinions of Ayatollah Khamenei as hermeneutic topics and are effective in correct understanding and interpretation direction. Ricoeur is one of the French text-oriented hermeneutists. His hermeneutic theory is based on language, reflection, understanding and self. Ricoeur considers interpretation to be a phenomenon with three stages, explanation, understanding, and appropriation.In the second stage of the "understanding" process and interpretation, the independence of the text from the author's intention and intent, the distance of the text from the context, the issuance of intentional fallacies, the multiplicity of meaning, the understanding superior to the author, the implied author, etc. constitute the foundations and presuppositions of Ricoeur. give Based on the principles and presuppositions of Ayatollah Khamenei, the Quran is a book of revelation and its text is objective and real. The originality and centrality is with the text and the author, and the exegete is its third pillar, who uses the text to discover the meaning and intention of God. Therefore, because of the relativism and pluralism of understanding, Ricoeur's interpretive theory has no place in the understanding and interpretation of the Qur'an, which is contrary to the guidance and purposefulness of the Qur'an.







