روش شناختی تربیت جنسی در فضای مجازی از منظر آیات و روایات
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر در جهت شکوفایی و رشد استعدادهای متربیان در رابطه با فضای مجازی توانسته است یکی از روش های مهم در این ساحت را کشف کند. با توجه به بُعد شناختی روش های تربیت جنسی در رابطه با فضای مجازی، می توان به کمک آیات و روایات، به بایدهای جزئی شناختی (روش) در این رابطه دست یافت؛ بنابراین در این مقاله روش های خاص در ساحت تربیت جنسی با تأکید بر اقتضائات فضای مجازی کشف شده است. هدف از نگارش مقاله، پرورش نسل سالم، ایجاد امنیت جنسی و سالم سازی محیط توسط والدین و مربیان است که در قالب روش های مناسب در جهت مواجه با فضای مجازی برای فرزندان در عصر نوین تدارک دیده شده است؛ بنابراین اگر والدین و مربیان در عرصه تبیین و روشنگری برای فرزندان از روش های شناختی کمک نگیرند، دچار آسیب های جبران ناپذیری می شوند. ارائه روش های تربیت جنسی در رابطه با فضای مجازی در این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی نظری و روش اجرای آن به صورت مطالعات کتابخانه ای، تحلیلی و توصیفی است. نگارنده توانسته است به کشف بایدهای جزئی در زمینه شناخت ابعاد جنسی در رابطه با فضای مجازی همچون معرفت افزایی در زمینه درک حضور خدا، یادآوری نعمت ها، انذاردهی، معرفی الگوها، شناخت آسیب های فضای مجازی بپردازد.The Methodological Approach to Sexual Education in Cyberspace from the Perspective of Quranic Verses and Hadiths
The present study has been able to discover effective methods for fostering and developing the talents of young individuals in relation to cyberspace. Given the cognitive dimension of sexual education methods in the context of cyberspace, it is possible—through Quranic verses and hadiths—to identify specific cognitive imperatives (methods) in this area. Accordingly, this article explores particular methods of sexual education with an emphasis on the unique demands of cyberspace. The purpose of the paper is to raise a healthy generation, establish sexual security, and create a wholesome environment through the efforts of parents and educators. These aims are addressed by proposing appropriate methods to help children navigate cyberspace in the modern age. Thus, if parents and educators do not employ cognitive strategies to enlighten and guide their children, they may face irreparable harm. The presentation of sexual education methods in relation to cyberspace in this study falls under the category of fundamental theoretical research, and its implementation method is based on library studies, along with analytical and descriptive approaches. The author identifies specific imperatives related to understanding sexual dimensions in cyberspace, such as enhancing awareness of God's presence, reminding individuals of divine blessings, warning against consequences, introducing exemplary role models, and recognizing the harms of cyberspace.







