السلوه في شرایط الخلوه نوشته موفق بن مجد خاصی مترجم رساله الی الهائم الخائف من لومه اللائم نجم الدین کبری
آرشیو
چکیده
السلوه فی شرایط الخلوه کتابی است که یکی از عارفان سلسله کبرویه در موضوع خلوت نوشته است. خلوت نشینی از مهم ترین اصول آداب پیروان این طریقت بود و تنی چند از آنان رساله هایی با عنوان رساله در خلوت تألیف کرده اند یا کتاب هایی نوشته اند که موضوع اصلی آن عزلت و خلوت بوده است. رساله نجم الدین کبری با عنوان فی الخلوه ، رساله سیف الدین باخرزی با عنوان وقایع الخلوه و رساله مجدالدین بغدادی با عنوان فی الخلوه و العزله نمونه هایی از آن است. در آثار علاء الدوله سمنانی، عبدالرحمن اسفراینی و دیگران نیز رساله هایی با این عناوین یا شبیه آن موجود است. کتاب السلوه فی شرایط الخلوه و برخی دیگر از این رساله ها به زبان عربی نوشته شده اند. در این مقاله نگارنده با استناد به دستنویس های مختلف این اثر، تلاش می کند تصویر روشنی از کتاب و نویسنده آن به دست دهد و برای نخستین بار این اثر را که دربردارنده اطلاعات مهمی در مورد پیران کبرویه و رابطه ایشان با مریدان و آداب خلوت نشینی ایشان است، معرفی کند. همچنین در این پژوهش آشکار می شود که مترجم رساله الی الهائم الخائف من لومه اللائم که پیش از این منتشر شده بود، نویسنده همین کتاب السلوه فی شرایط الخلوه است.Introducing the Book al-Salwa fī Shurūṭ al-Khalwa by Muwafaq b. Majd Khāṣī Translator of Najm al-Dīn Kubrā’s Risāla ilā al-Hāʾim al-Khāʾif min Lawmat al-Lāʾim
al-Salwa fī Shurūṭ al-Khalwa is a work by one of the mystics of the Kubrawīyya order on the subject of seclusion ( khalwa ). Seclusion was among the most important principles of practice for followers of this spiritual order ( ṭarīqa ), and several of them authored treatises explicitly entitled “on retreat,” or wrote books whose central theme was retreat and seclusion. Examples include Najm al-Dīn Kubrā’s fi al-Khalwa , Sayf al-Dīn Bākharzī’s Waqāyi‛ al-Khalwa , and Majd al-Dīn Baghdādī’s fi al-Khalwa wa al-‛Uzla . Similar treatises by ‛Alāʾ al-Dawla Simnānī, ‛Abd al-Raḥmān Isfarāyinī, and others also exist under these or similar titles. al-Salwa fī Shurūṭ al-Khalwa and some of these other treatises were written in Arabic. Drawing on various manuscript copies of this work, the author of this article seeks to provide a clear picture of the book and its author, and for the first time introduces this work, which contains significant information about the spiritual leaders of the Kubrawīyya, their relationship with disciples, and their practices of seclusion. This study also reveals that the translator of the Risāla ilā al-Hāʾim al-Khāʾif min Lawmat al-Lāʾim , previously published, is in fact the author of this same book, al-Salwa fī Shurūṭ al-Khalwa .








