مقدمه و هدف: در سازمان های امروزی، مدیریت درست اطلاعات و دانش یک امر حیاتی است. فراموشی سازمانی با حذف اطلاعات و دانش قدیمی یا غیرمفید، به سازمان ها کمک می کند تا بانک دانش خود را به روز و کارآمد نگه دارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های فراموشی سازمانی مدیران مقطع متوسطه ی اول شهر شیراز می باشد. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با کاربرد رویکرد تحلیل مضمون آتراید استرلینگ (2001) انجام شد. مشارکت کنندگان در پژوهش، مدیران مدارس مقطع اول متوسطه ناحیه های چهارگانه آموزش و پرورش شیراز بودند که با روش هدفمند ملاک محور انتخاب شدند و با رویکرد اشباع نظری با 22 نفر از آنها مصاحبه نیمه ساختارمند انجام شد. اعتباریابی داده های پژوهش با استفاده از تکنیک ممیزی کردن از سوی داوران(سه نفر از خبرگان حوزه آموزش و مدیریت سازمان) بدست آمد. برای محاسبه پایایی از روش هولستی استفاده شد. یافته ها: در این پژوهش، با استفاده از تحلیل مضمون تعداد 69 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون فراگیر بدست آمد که عبارت بودند از: جو باز سازمانی، بسترسازی، جایگزین سازی و یادگیری زدایی. نتیجه گیری: فراموشی سازمانی به عنوان یکی از عناصر تحول سازمان ها نقش اساسی در ایجاد تغییرات سازمانی ایفا می کند. کاربرد چهار مولفه ی جو باز سازمانی، بسترسازی، جایگزین سازی و یادگیری زدایی در سازمان، باعث حذف اطلاعات و دانش قدیمی یا غیرمفید شده و به مدیران کمک می کند تا بانک دانش خود را به روز و کارآمد نگه دارند. این کار از پراکندگی اطلاعات و سردرگمی جلوگیری می کند و به تصمیم گیری های بهتر کمک می نماید.