آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۵

چکیده

هدف: اهمیت ویژگی های مدیران و رهبران در موفقیت سازمان ها و شیوه تصمیم گیری آن ها در محیط های پُرتلاطم و نامطمئن، بر کسی پوشیده نیست. بر همین اساس، هدف این مطالعه، شناخت مهارت ها و شیوه هایی است که رهبران و مدیران به کار می گیرند تا سازمان خود را در محیطی ووکا هدایت کنند؛ چرا که ضرورت محیط ووکا تصمیم گیری قاطع و سریع است و ابهام و پیچیدگی به این موضوع دامن می زند؛ از این رو پژوهش حاضر بر آن است که به این پرسش پاسخ دهد: رهبران/ مدیران برای هدایت سازمان و تصمیم گیری مؤثر در محیط ووکا، به چه مهارت های شناختی نیاز دارند؟ روش: برای اجرای این پژوهش، از مرور نظام مند استفاده شده است. دلیل استفاده از این روش، آن است که تعداد و گستره مدل های شناختی در ادبیات مدیریت بسیار زیاد است و ساختار نظام مند مشخصی ندارد. همچنین مطالعه نظام مند به پژوهشگر در درک خلأ نظری موجود و تشابه و تفاوت ادبیات نظری یاری می رساند. در پایان انجام مرور نظام مند، الگویی برای مهارت های شناختی رهبران و مدیران، شناسایی و ارائه شده است؛ از این رو رویکرد این پژوهش «اکتشافی» است. مرور نظام مند این پژوهش، بر اساس الگوی هفت مرحله ای کیچنهام و چارترز بوده است. یافته ها: در این پژوهش ابتدا سؤال راهنما برای انجام مرور نظام مند تعریف و پس از آن، واژگان کلیدی مشخص شد. سپس پایگاه های داده ها انتخاب و معیارهای حذف و اضافه تعیین شد. با جست وجو در پایگاه های مشخص شده و بر اساس واژگان کلیدی، در مجموع ۲۱۶۳ سند، اعم از کتاب، مقاله و پایان نامه گردآوری شد. برای سنجش کیفیت متن های انتخابی، از چارچوب کالدول استفاده شد. برای تحلیل، ابتدا به هر مدرک یک کد تخصیص یافت؛ سپس کدگذاری باز برای دسته بندی متن ها انجام گرفت. پس از انجام کدگذاری اولیه، مقوله ها و مضمون های یافت شده با هدف شناسایی مهارت ها و توانمندی های رهبری در محیط ووکا دسته بندی شدند. در متون انتخاب شده، رویکردها و مفهوم های متنوعی در توصیف رهبران و مدیران در محیط ووکا به کار رفته است که خود نشان دهنده اهمیت موضوع در دنیای کسب وکارهای امروز است. در حالی که در سال های اولیه ۲۰۰۰، ضرورتی به مطالعه در این موضوعات احساس نمی شد به تدریج محیط کسب وکار با ابهام، پیچیدگی، تغییرات طوفانی و عدم قطعیت عجین شد و پژوهشگران، کم کم مدل های جدیدی در رهبری ارائه کردند. در این پژوهش پس از دسته بندی مقوله ها، سه مضمون کلیدی در رهبری در محیط ووکا شناسایی شد. نتیجه گیری: این پژوهش با درنظرگرفتن محیط ووکا و تأثیر آن بر فرایند تصمیم گیری مدیران و رهبران بر اساس مهارت های شناختی و سبک های رهبری به موضوع مهارت های رهبری نگاهی جدید انداخت، این در حالی است که اغلب مطالعات پیشین به بررسی سبک ها یا رفتارهای رهبری از منظر خاصی مانند تأثیر آن بر نوآوری، دانش سازمانی یا توسعه پایدار پرداخته اند یا رهبری را در شرکت های خانوادگی یا بر اساس فرهنگ یا محیط خاصی و حتی بر اساس ملیت یا جنسیت بررسی کرده اند.

Developing a Cognitive Skills Model for Organizational Leaders and Managers in Decision-Making within the VUCA Environment

Objective The importance of managerial and leadership characteristics in organizational success, particularly in decision-making in turbulent and uncertain environments, is well recognized. Given that decision-making in the VUCA environment must be quick and decisive while accounting for ambiguity and complexity, this study aims to identify the cognitive skills managers and leaders should utilize to guide their organizations in such conditions. Specifically, the research seeks to answer the question: What cognitive skills do leaders and managers need to make effective decisions and steer the organization in the VUCA environment?   Methodology This research employed a systematic literature review due to the wide range and lack of a specific, structured framework for cognitive models in the management literature. A systematic approach also enables researchers to identify theoretical gaps, as well as the similarities and differences within existing literature. After the review, a model for the cognitive skills of leaders and managers was identified and presented, making the approach of this study 'exploratory.' The review was conducted using the seven-step model developed by Kitchenham and Charters.   Findings In this research, the guiding question was first defined, followed by the determination of keywords. The relevant databases were then selected, and inclusion and exclusion criteria were established. A total of 2,163 items, including books, articles, and theses, were collected through keyword searches in the specified databases. The Caldwell framework was applied to assess the quality of the selected texts. For analysis, each document was assigned a code, and open coding was performed to categorize the texts. After the initial coding, the categories and themes found were classified to identify leadership skills and capabilities in the VUCA environment. In the selected texts, various approaches and concepts have been used to describe leaders and managers in the VUCA environment, which shows the importance of the topic in today's business world. In the early 2000s, there was little need to study these issues; however, over time, the business environment became increasingly characterized by ambiguity, complexity, turbulent changes, and uncertainty, leading to the development of new leadership models. In this research, after categorizing the data, three key themes in leadership within the VUCA environment were identified.   Conclusion This research provides a fresh perspective on leadership skills by considering the VUCA environment and its influence on the decision-making processes of managers and leaders, with a focus on cognitive skills and leadership styles. In contrast, most prior studies have examined leadership from specific angles, such as its impact on innovation, organizational knowledge, or sustainable development, or have focused on leadership in family businesses, particular cultural or environmental contexts, or based on factors like nationality or gender.

تبلیغات