نقش اینستاگرام در هویت سازی و سبک زندگی: مطالعه موردی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر پرند (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش به واکاوی ژرف کنش های هویت ساز وبازتولید هویت در بستر کنش گری نوجوانان در پلتفرم اینستاگرام پرداخته است. قلمرو این پژوهش زیست جهان دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر پرند است. داده های پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با 15 کنشگر نوجوان و تحلیل مضمونی گردآوری و تحلیل شده است. یافته های پژوهش آشکار می سازد که اینستاگرام به مثابه یک کنشگر واسط و میانجی در فرآیندهای هویت سازی، نقشی چندوجهی و دیالکتیکی ایفا می کند. این پلتفرم رسانه ای، بستری برای بازتعریف مداوم هویت، کنش های خودبازنمایی و خودابرازی هویتی نوجوانان محسوب می شود. نوجوانان از این رسانه برای توسعه سرمایه های فرهنگی/اجتماعی، ارتقای مهارت های فردی و بازتولید مستمر هویت اجتماعی استفاده می کنند. فرآیندهای خودابرازی و الگوپذیری در این فضا، امکان نمایش خلاقانه خویشتن و کسب اعتبار اجتماعی را میسر می سازد. با این حال، مطالعه حاضر آسیب های بالقوه مصرف مفرط اینستاگرام را نیز آشکار می سازد. وابستگی به فضای مجازی می تواند منجر به گسست از زیست جهان واقعی، بحران هویتی و انزوای اجتماعی شود. نوجوانان در این فرآیند با خطر از دست دادن مرزهای هویتی و گرفتار شدن در چرخه بازنمایی های کاذب مواجه می شوند. پژوهش حاضر بر ماهیت چندلایه و متناقض اینستاگرام در فرآیندهای هویت سازی تأکید می ورزد. این پلتفرم هم زمان حامل ظرفیت های توانمندسازی و آسیب های بالقوه است که نیازمند مداخلات تربیتی/آموزشی هوشمندانه از سوی نهادهای خانوادگی و آموزشی می باشد. نتایج این پژوهش ضرورت رویکردی میان رشته ای برای درک پیچیدگی های هویت ساز در عصر رسانه های دیجیتال را آشکار می سازد و لزوم بازاندیشی مستمر در راهبردهای تربیتی متناسب با تحولات فناورانه را خاطرنشان می کندThe Role of Instagram in Identity and Lifestyle: A Case Study of Male High School Students in Parand City
Introduction: This study investigates the role of Instagram in shaping the identity and lifestyle of high school male students in Parand City. With the widespread use of social media-particularly Instagram-among adolescents, and its significant impact on various aspects of users’ lives, this research aims to analyze the processes of identity formation and behavioral change influenced by Instagram. Parand City, as one of Tehran’s satellite cities with a youthful and culturally diverse population, provides a suitable context for examining the effects of this platform. Methods: This qualitative research employed semi-structured interviews to collect data from 15 high school male students in Parand City, selected through purposive sampling. The data were analyzed using thematic analysis, which involved coding the responses, identifying key themes and subthemes, and exploring the relationships among these themes. Findings: The findings revealed that Instagram has extensive and multidimensional impacts on adolescents’ identity and lifestyle, categorized into four main themes: Personal Growth: Instagram serves as a tool for learning and personal development. Subthemes in this category include individual manners, knowledge enhancement, skill acquisition, and socialization. Adolescents used the platform to learn social behaviors, explore new fields, and gain a deeper understanding of themselves. Self-Satisfaction: Subthemes in this category include self-expression and pleasure-seeking. Adolescents used Instagram to showcase their talents and interests, finding satisfaction and increased self-confidence through positive feedback from other users. Identity Crisis: This theme highlights Instagram’s negative impacts, such as dependency, alienation from reality, and neglect of real-life activities. Adolescents who spent excessive time on the platform often experienced reduced real-world interactions and increased reliance on virtual environments. Identity Formation: This theme explores Instagram’s role in modeling, lifestyle development, and relational identity. Adolescents observed the behaviors and lifestyles of influencers and attempted to construct new identities aligned with these modern standards. Conclusion: The study demonstrates that Instagram exerts a dual influence on adolescents’ lives. On one hand, it functions as a platform for learning, personal growth, and confidence building; on the other hand, it may lead to virtual dependency and identity crises. The findings highlight the importance of raising awareness among adolescents and ensuring parental and educational oversight. This research also offers insights for policymakers in designing educational and cultural programs related to social media use.