حقوق کودک بر بازی و تفریح در فضای مجازی به عنوان یک حق بنیادین بشری در پرتو نظریه زیگموند فروید
آرشیو
چکیده
حق کودک بر بازی را می توان حقی فراموش شده قلمداد کرد. علی رغم آنکه از مهم ترین مصادیق حقوق اساسی کودکان می باشد، اما کمتر به ماهیت بنیادین آن پرداخته شده است. فلسفه ی روحیه تمایل به بازی از ابتدای آفرینش در وجود کودکان بنا نهاده شده و حق بر بازی یک حق انتخابی و مازاد نیست، بلکه در زمره حقوق اساسی و غیر قابل سلب قرار دارد و باید توجه ویژه ای به آن شود، زیرا سبب رشد و شکوفایی کودکان می گردد. در مقابل نادیده گرفتن آن منجر به آسیب هایی بس جبران ناپذیر و سلب آن از مصادیق نقض حقوق کودک است. مطابق با ماده ۳۱ کنوانسیون حقوق کودک به ابعاد فرهنگی، هنری از جمله کلیه زمینه هایی که موجبات تفریح و آرامش و در نتیجه، پرورش خلاقیت های مناسب کودک را فراهم می آورد، اشاره شده و دولت های عضو، موظف به محترم شمردن و فراهم نمودن و توسعه بخشیدن چنین حقی شده اند. پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از نظر نوع پژوهش ، توصیفی تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی طیف وسیعی از اسناد و رویه ها و سایر آثار پژوهشی ، مطالب ، جمع آوری و تحلیل شده اند. باتوجه به فلسفه مفهوم و ماهیت بنیادین این حق و آثار ان در سلامت جسم و روان کودکان و تبعاتی که عدم رعایت آن در پیش دارد، توجه به این حق را به ضرورتی انکارناپذیر بدل نموده است و دولت ها می بایست با به رسمیت شناختن و احترام به آن در فضای آفلاین و برخط در جهت ارتقا و پیشبرد این حق بکوشند و با فراهم آوردن امکانات مناسب در فضاهای متعدد، اجرای آن را تحقق بخشند. و آگاهی رسانی و آموزش در جهت بازی های اصولی و هدفمند و جلوگیری از ترویج بازی های خشونت آمیز را در دستور کار قرار دهند و بر روند آن نظارت داشته باشند.The Child's Right to Play and Have Fun in Virtual Space as a Fundamental Human Right in the Light of Sigmund Freud's Theory
A child's right to play can be considered a forgotten right. Despite the fact that it is one of the most important examples of children's fundamental rights, less attention has been paid to its fundamental nature. The spiritual philosophy of the desire to play has been established in children since the beginning of creation, and the right to play is not an optional and surplus right, but is one of the basic and inalienable rights, and special attention should be paid to it, because it causes children to grow and flourish. becomes On the other hand, ignoring it leads to irreparable damages and taking it away from examples of violation of children's rights. According to Article 31 of the Convention on the Rights of the Child, the cultural and artistic dimensions, including all the fields that provide entertainment and relaxation and, as a result, the development of creativity suitable for the child, are mentioned, and the member states are obliged to respect and provide and develop such They have been right.The current research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of the type of research, which is collected and analyzed by using library resources and examining a wide range of documents and procedures and other research works. have been According to the philosophy of the concept and the fundamental nature of this right and its effects on the physical and mental health of children and the consequences of not complying with it, attention to this right has become an undeniable necessity and States should recognize and respect it. To promote and advance this right in the offline and online space and realize its implementation by providing suitable facilities in various spaces. and to put awareness and training in the direction of principled and purposeful games and prevent the promotion of violent games on the agenda and monitor its process.