تعهد به همکاری در قراردادهای ارائه خدمت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تعهد به همکاری ازجمله تعهدات قراردادی است که بر طبق آن، طرفین مکلف اند در راستای اجرای قرارداد و به جهت رسیدن به اهداف قراردادی مدنظر خود با یکدیگر همکاری نمایند. این تعهد مختص قراردادهای کالا نبوده، در قراردادهای ارائه خدمت نیز بر هر دو طرف قرارداد بار می شود. با این حال، نظر به تفاوت های موجود میان قراردادهای کالا و خدمات از جهت موضوع قرارداد و فرایند اجرای تعهد و همچنین نقش پررنگ دریافت کننده خدمت در تسهیل اجرای تعهدات طرف مقابل، نگارندگان پژوهش حاضر در تلاش اند تا به شیوه توصیفی و تحلیلی، در کنار بررسی مفهوم و ارائه معیارهایی در خصوص شناسایی مصادیق این تعهد، به بررسی مبانی تعهد به همکاری دریافت کننده خدمت بپردازند و به این پرسش پاسخ دهند که آیا جایگاه تعهد به همکاری در قراردادهای ارائه خدمت با سایر قراردادها متفاوت است؟ و اگر پاسخ مثبت است، این تفاوت چه تأثیری بر سایر قواعد حاکم بر این تعهد خواهد داشت؟ نتایج این مطالعه حاکی از آن است که در قراردادهای خدمات، اولاً به جهت ملموس نبودن موضوع قرارداد و ثانیاً به سبب طولانی بودن فرایند اجرای تعهد، جدای از لزوم همکاری طرفین قرارداد و به ویژه دریافت کننده خدمت، تفاوت هایی در قواعد حاکم بر تعهد یادشده ازجمله ضمانت اجرای نقض آن مشاهده می شود که از این حیث، قراردادهای کالا و خدمات را متمایز می سازد. البته، حمایت از حقوق دریافت کننده خدمت ایجاب می نماید که تعهد وی به همکاری ضابطه مند بوده، برای تشخیص مصادیق تعهد به همکاری وی به معیارهایی همچون معیار «ضرورت» توجه شود.The Duty to Cooperate in Service Contracts
Duty to co-operate is one of the obligations in a contract. According to this, both parties must work together towards achieving their mutual contract goals. This duty isn't limited to goods contracts; it applies to service contracts as well. However, considering the differences between goods and service contracts regarding the contract's subject, execution process, and the significant role of the service recipient in facilitating the fulfillment of the other party's commitments, this research aims to describe and analyze the concept, provide criteria for identifying instances of this duty, and examine the foundations of cooperation commitment for the service recipient. It seeks to answer whether the position of the cooperation in service contracts differs from other contracts. If so, how does this difference affect other governing rules? The study results indicate that in service contracts, due to the intangible nature of the contract subject and the lengthy execution process requiring cooperation to mitigate potential risks, differences in the rules governing the mentioned duty are observed. This sets apart goods and service contracts. Nevertheless, supporting the rights of the service recipient requires their duty to co-operate to be precise, and criteria such as "necessity" should be considered to identify instances of their cooperation duty.