آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۱۱

چکیده

نظام پرداخت الکترونیکی کارتی در کشور ایران سابقه ای بیش تر از یک دهه دارد، اما مقررات و ضوابط حقوقی موجود در این عرصه، هم چنان با ایرادها و نواقصی مواجه است. اختیارات اعطایی به شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت الکترونیکی کارت (شاپرک)، عدم شفافیت ضوابط و هنجارهای حقوقی موجود  و مغایرت برخی از این هنجارها با حقوق بنیادین و اساسی اشخاص از جمله آزادی کسب و کار و نیز با اصول حقوقی مانند قانونی بودن جرائم و مجازات ها، از جمله این ایرادها است.  این مقاله با رویکردی تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به این پرسش پاسخ می دهد که مسؤولیت انتظامی در نظام پرداخت الکترونیکی کارتی ایران چه کاستی هایی دارد و راهکارهای بهبود این نظام چیست. یافته های مقاله بر اساس مطالعه تطبیقی کشورهای پیشرفته، پیشنهاد  بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به گونه ای است که ضمن حفظ شفافیت، مانع از تفسیرهای متعدد و اعمال سلیقه ای شود. به کارگیری ابزارهای مناسب از سوی بانک مرکزی با تمرکز بر نقش نظارتی خود، به منظور کنترل و نظارت دقیق بر عملکرد بازیگران مختلف نظام پرداخت و توسعه سامانه های اطلاع رسانی و آموزش عمومی برای افزایش آگاهی شهروندان و فعالان اقتصادی در زمینه حقوق و مسؤولیت های قانونی، دیگر پیشنهادهای این نوشتار است.

Legal responsibility in Iran's electronic card payment system

The electronic card payment system in Iran has a history of more than a decade, but the existing legal regulations and rules in this field are still facing shortcomings and shortcomings. The powers granted to the Electronic Card Payment Network Company (Shaparak), the lack of transparency of the existing legal regulations and norms, and the inconsistency of some of these norms with the fundamental and basic rights of individuals, including the freedom of business, as well as with legal principles such as the legality of crimes and punishments, are among these shortcomings. This article, with a descriptive analytical approach and using library resources, answers the question of what shortcomings the regulatory responsibility in the electronic card payment system of Iran has and what are the solutions to improve this system. The findings of the article, based on a comparative study of advanced countries, suggest a review of the relevant laws and regulations in a way that, while maintaining transparency, prevents multiple interpretations and arbitrary practices. Other suggestions in this article include the use of appropriate tools by the Central Bank, focusing on its supervisory role, to closely control and monitor the performance of various players in the payment system, and the development of information and public education systems to increase the awareness of citizens and economic activists about their legal rights and responsibilities.

تبلیغات