آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۴

چکیده

حدود یک دهه است که مسئله حجاب کنیز موردتوجه محافل علمی و متأسفانه با سوء استفاده  موردتوجه رسانه های معاند قرار گرفته است و آن را وسیله ای برای نفی حجاب بانوان قرار داده اند و این مسلم فقهی تمام مذاهب اسلامی را مورد خدشه قرار داده اند. در این نوشتار برای اولین بار با روش کتابخانه ای با مطالعه موردی حجاب موی سر کنیز سعی شده است تا با استفاده از متون اصیل روایی و فقهی شیعه این مسئله را مورد بررسی قرار دهد و ازآنجاکه متأسفانه این مسئله در کتب فقهی و روایی عنوان خاصی نداشته است روایات این مسئله مورد غفلت نویسندگان و محققان قرار گرفته است. با بررسی صورت گرفته از میان 27 اثر فقهی اصیل (که در پیوست ذکر شده است) متأسفانه اثری از این روایات در این کتب، برای اثبات عدم وجوب حجاب برای کنیز استفاده نگشته است. نکته دیگری که در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفت این است که عدم وجوب حجاب برای کنیز با گسست فلسفه حجاب - که حفظ حیا و کنترل مفاسد جنسی و حفظ خانواده است - همراه نیست و بلکه این حکم جامعیت دین اسلام را می رساند لذا با بررسی روایات و اقوال فقیهان بدین نتیجه رسیده شد که حجاب موی سر برای کنیزان واجب نیست؛ اما درعین حال ثابت شد همان طور که به صورت کلان برای حجاب علت و فلسفه ای وجود دارد، همان طور برای عدم حجاب نسبت به پیرزنان و کنیزان علت و فلسفه منطقی دیگری وجود دارد و این دو در تضاد با یکدیگر نیست؛ بلکه هم به نوعی جامعیت اسلام و توجه به انواع اقشار جامعه را می رساند و هم اثبات کننده شریعت سهله و سمحه است.

A jurisprudential analysis of the lack of obligation to wear hijab, with regard to the lack of obligation to cover the hair of a slave girl and the role of geography in it.

For about a decade, the issue of the maidservant's veil has been the focus of scholarly circles and, unfortunately, of the hostile media, which has used it as a means to negate the veil for women, and has undermined this jurisprudential certainty of all Islamic schools. In this article, for the first time, an attempt has been made to examine this issue using authentic Shia narrational and jurisprudential texts using a library method and a case study of the maidservant's hair veil, and since, unfortunately, this issue has not had a specific title in jurisprudential and narrational books, the narrations on this issue have been neglected by writers and researchers. After examining 27 authentic jurisprudential works (mentioned in the appendix), unfortunately, none of these narrations have been used in these books to prove that the veil is not obligatory for maidservants. Another point that was examined in this article is that the lack of obligation of hijab for maidservants is not accompanied by a break in the philosophy of hijab - which is to maintain modesty, control sexual corruption, and protect the family - but rather this ruling conveys the comprehensiveness of the religion of Islam. Therefore, by examining the narrations and sayings of the jurists, it was concluded that hair hijab is not obligatory for maidservants; but at the same time, it was proven that just as there is a reason and philosophy for hijab in general, there is another logical reason and philosophy for not wearing hijab for old women and maidservants, and these two are not in conflict with each other; rather, it conveys in a way the comprehensiveness of Islam and attention to various strata of society, and it also proves the Shariah of ease and forgiveness.    

تبلیغات