تجربه، ارزش درک شده و تمایلات رفتاری گردشگران با تأکید بر نقش میانجی رضایتمندی در زمان کوید 19 (مطالعه موردی استان مازندران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هنگامی که گردشگران تجربه سفر را خوب ارزیابی و دریافت کنند، در ارزش درک شده و سطح رضایتمندی آن ها تأثیر می گذارد و تمایلات رفتاری مثبت نشان می دهند. کوید 19 تلفات بی سابقه ای بر گردشگری وارد کرده و باعث تغییر رفتار و سبک سفر شده است. این پژوهش با هدف تحلیل رابطه بین تجربه و تمایلات رفتاری گردشگران در زمان کوید 19 در استان مازندران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی مبتنی بر پژوهش های میدانی بوده و جامعه آماری دربردارنده گردشگران ورودی به استان مازندران در زمان شیوع بیماری کوید 19 بوده است. نمونه گیری به صورت تصادفی و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران عدد 385 محاسبه شده است. ابزار جمع آوری داده های لازم پرسش نامه محقق ساخت بوده و برای اطمینان از پایایی پرسش ها از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، و برای روایی از میانگین واریانس استخراج شده استفاده شده است. تجزیه وتحلیل داده های برآمده از پرسش نامه با استفاده از داده های آمار توصیفی و استنباطی و همچنین مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزارهای اس پی اس اس و پی ال اس انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که تجربه گردشگر و ارزش درک شده در تمایلات رفتاری تأثیر مستقیم می گذارد. همچنین، متغیرهای رضایتمندی، دسترسی، امنیت و زیرساخت هایی مانند اینترنت در وضعیت مطلوب، و بهداشت محیط، هزینه های اقامت، غذا و سایر خدمات در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، که به تمایلات رفتاری منفی منجر می شودAnalyzing the Relationship between the Experience and Behavioral Tendencies of Tourists Throughout COVID-19 (Mazandaran Province
When tourists evaluate and receive the travel experience at high levels, it affects their perceived value and satisfaction level, and they show positive behavioral tendencies. Covid-19 has caused unprecedented losses on tourism and has caused a change in travel behavior and style. This research was conducted with the aim of analyzing the relationship between the experience and behavioral tendencies of tourists during the Covid-19 in Mazandaran province. The research method is descriptive-analytical based on field research and the statistical population was tourists entering Mazandaran province during the outbreak of the Covid-19 virus. Sampling was done randomly and the sample size was calculated using Cochran's formula number 385. The analysis of the data collected by the questionnaire was done using descriptive and inferential statistics data as well as structural equation modeling. The findings showed that the tourist's experience and perceived value directly influenced the behavioral tendencies. Among the variables of satisfaction, access, security and infrastructure such as the Internet in a favorable condition, and environmental health, accommodation costs, food and other services are in an unfavorable condition, which leads to negative behavioral tendencies.