آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۶

چکیده

آهنگ تغییرات کسب و کارهای ورزشی به قدری سریع است که تعادل برقرار کردن میان چالش های عملیاتی امروزی و برنامه ریزی برای مواجهه با اتفاق بزرگ آینده، خود یک چالش جدی است. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی عوامل کلیدی و راهبردی مؤثر بر آینده کسب و کارهای ورزش های الکترونیکی در ایران می باشد. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و طرح آن از نوع اکتشافی متوالی بود. مشارکت کنندگان این پژوهش را ذینفعان کسب و کارهای ورزش های الکترونیکی تشکیل می دادند. روش انتخاب مشارکت کنندگان هدفمند بود و بر مبنای اشباع نظری 20 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از ابزارهای مصاحبه و پرسش نامه و برای ممیزی آن از معیارهای لینکلن و گابا (1985) شامل اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری، برای غربال گری شاخص ها از روش دلفی فازی و در بخش آینده پژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرم افزار می ک مک بهره گیری شد. با تحلیل مصاحبه ها 156 مفهوم اولیه در 75 مفهوم نهایی و 3 مقوله اصلی با عنوان «محیط عمومی»، «محیط عملیاتی (تخصصی)» و «محیط داخلی» تجمیع شد. سپس با انجام غربال گری از طریق دلفی فازی، 36 عامل مؤثر شناسایی و سرانجام مشخص گردید که رشد فناوری 5G، پذیرش عمومی ورزش های الکترونیکی، افزایش تقاضا برای ورزش های الکترونیکی، مشروعیت ورزش های الکترونیکی و لیگ ورزش الکترونیکی، پنج نیروی پیشران سازنده بدیل های احتمالی آینده کسب و کارهای ورزش های الکترونیکی هستند. در نتیجه لازم است وضعیت آن ها در طراحی برنامه ها و اقدام های آینده کسب و کارهای مذکور به طور ویژه لحاظ گردد، چون طبیعت این عامل ها با ناپایداری آمیخته است و هر عمل و تغییری بر روی آن ها، واکنش و تغییر بر دیگر شاخص ها را به دنبال خواهد داشت.

Identifying key and strategic factors affecting the future of electronic sports businesses in Iran

The pace of changes in sports business is so fast that balancing today's operational challenges and planning to face the big event of the future is a serious challenge. Therefore, the research is to identify the key and strategic factors affecting the future of electronic sports businesses in Iran. It is of mixed type (qualitative-quantitative) and its design is of sequential exploratory type. The participants were the beneficiaries of electronic sports businesses. The sampling method was targeted sampling and based on theoretical saturation, 20 people were selected. Interviews and questionnaires were used to collect data and Lincoln and Gaba (1985) criteria were used for its audit, which included validity, transferability, reliability and verifiability. In order to analyze the data in the interview analysis section, the coding method was used. The fuzzy Delphi method was used to screen the indicators, and the structural analysis method was used in the future research section with the help of Micmac software. By analyzing the interviews, 156 initial concepts were gathered into 75 final concepts and 3 main categories: general environment, operational (specialized) environment and internal environment. Then, 36 effective factors were identified through fuzzy Delphi screening.  Finally, it was determined that the growth of 5G technology, the general acceptance of e-sports, the increase in demand for e-sports, the legitimacy of e-sports, and the e-sports league are the five driving forces that make possible alternatives for the future of e-sports businesses. As a result, it is necessary to consider their situation in the design of the future plans and actions of the mentioned businesses in particular, based on the fact that the nature of these factors is mixed with instability, and any action and change on it will result in reaction and change on other indicators

تبلیغات