تحلیل انتقادی نظریه حرکت در حرکت علامه طباطبایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صدرالمتالهین با طرح نظریه حرکت جوهری، حرکت در مقوله جوهر را مطرح کرد. اما او نیز همچون دیگر فلاسفه، حرکت در سایر مقولات را نپذیرفت، به ویژه در مقولاتی که افراد آن ها تدریجی الحصول است؛ چرا که حرکت در آن ها باعث به وجود آمدن پدیده «حرکت در حرکت» می شود که از دیدگاه همه فلاسفه، امری محال است. در این بین در دیدگاه علامه طباطبائی پذیرش حرکت جوهری، مستلزم پذیرش وقوع نوعی حرکت تبعی اما حقیقی در همه مقولات نه گانه عرضی است. لذا در دیدگاه علامه طباطبائی حرکت در حرکت نه تنها محال نیست، بلکه تبیین چگونگی سرعت و کندی حرکات در پرتو پذیرش حرکت در حرکت ممکن است. در این جستار علاوه بر بررسی مبانی علامه طباطبائی در تبیین بحث حرکت در حرکت، دیدگاه شاگردان ایشان نیز پیرامون این مسأله مورد بررسی قرار می گیرد و خواهیم دید که شاگردان ایشان اختلاف مبنایی با علامه طباطبائی پیرامون این نظریه ندارند.Critical analysis of the theory of movement in movement in Allameh Tabatabai's view point
Sadr al-Matahin proposed the movement in the category of substance by proposing the theory of substance movement. But he, like other philosophers, did not accept the movement in other categories, especially in categories whose individuals are gradually acquired; Because movement in them causes the phenomenon of "movement in movement" which is impossible from the point of view of all philosophers. In the meantime, in Allameh Tabatabai's view, the acceptance of essential movement requires the acceptance of the occurrence of some kind of secondary but real movement in all categories of the nine transversal categories. Therefore, in Allameh Tabatabai's view, movement within movement is not only impossible, but it is possible to explain the speed and slowness of movements in the light of acceptance of movement within movement. In this essay, in addition to examining the basics of Allameh Tabatabai in explaining the discussion of motion in motion, the views of his students are also examined regarding this issue, and we will see that his students have no fundamental differences with Allameh Tabatabai regarding this theory.