آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف مقایسه و اولویت بندی شاخص های مؤثر بر خوشنامی دانشکده های علوم ورزشی کشور انجام شده است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های علوم ورزشی کشور تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه خوشنامی رسلر (2010) بود. روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تائید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری اس.پی.اس.اس نسخه 24 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد هشت عامل (وجه احساسی، عملکرد مالی، چشم انداز و رهبری، شفافیت اداری، ساختار تیمی، تولیدات و خدمات، منابع انسانی و مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی) بر خوشنامی دانشکده های علوم ورزشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی تأثیرگذار هستند که از میان این عوامل، بعد ساختار تیمی بیشترین تأثیر را در خوشنامی دانشکده های علوم ورزشی داشته است. همچنین دانشگاه تهران، دانشگاه گیلان و دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به سایر دانشگاه ها در میان دانشجویان از خوشنامی بیشتری برخوردار بودند.نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها، به رؤسای دانشکده های علوم ورزشی تمامی دانشگاه ها پیشنهاد می شود جهت افزایش خوشنامی دانشکده های خود در توسعه تمامی ابعاد خود بالاخص محصولات و خدمات، عملکرد مالی، شفافیت اداری، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی به دلیل پایین تر بودن میانگین این ابعاد نسبت به سایر عوامل تلاش بیشتری نمایند تا بتوانند دانشجویان دارای رتبه های برتر را جهت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی جذب نمایند.

Comparing and prioritizing effective indicators on the reputation of physical education faculties

Objective: The aim of this study was to compare and prioritize the effective factors on the reputation of the faculty of sport sciences.Methodology: The present study was descriptive-analytic and the statistical population of the study was all postgraduate students of the faculty of sport sciences throughout the country. Using simple random sampling, 384 students were selected as statistical sample. The instruments were reputation questionnaire (Ressler, 2010). The validity and reliability of the questionnaires were confirmed. Data analysis was performed using path analysis in the LISREL software.Results: The findings showed that eight factors (emotional aspect, financial performance, vision and leadership, administrative transparency, team structure, products and services, human resources and social and environmental responsibility) on the reputation of the faculty of sport sciences from the viewpoint of the students of education Supplementary influences are among these factors, the dimension of team structure has the most effect on the reputation of the the faculty of sport sciences. Also, the University of Tehran, Guilan University and Ferdowsi University of Mashhad were more familiar with other universities than the other students.Conclusion: Regarding these findings, it is recommended to Dean of the faculty of sport sciences of all universities to increase the reputation of their faculty in developing all their dimensions, in particular products and services, financial performance, administrative transparency, Social and environmental responsibility due to the lower average of these dimensions than other factors, will be more effective in attracting more students to continue their postgraduate education. 

تبلیغات