تحلیل ابعاد کیفیت و تاثیر آن بر رضایت ذی نفعان در سیستم توسعه استعداد والیبال ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف کلی از انجام این پژوهش، تحلیل تاثیر ابعاد کیفیت بر رضایت ذی نفعان در سیستم توسعه استعداد والیبال ایران می باشد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی است که به منظور جمع آوری داده ها از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. حجم نمونه پژوهش شامل 105 نفر از مربیان و مسئولین استعدادیاب شرکت کننده در دومین دوره مسابقات مینی والیبال قهرمانی نونهالان کشور و مسئولین فدراسیون والیبال ایران است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه کیفیت سیستم توسعه استعداد اولریکه راجر و آلفرد روتن(2010 ) می باشد که بومی سازی شده و متغیر رضایت از عملکرد بین المللی محقق ساخته است. برای تعیین روایی ابزار تحقیق از روایی محتوایی با نظر متخصصین و روایی سازه توسط مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS3 استفاده شده و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 84/0 بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی(میانگین و انحراف استاندارد و مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزارPLS3 ) استفاده شده است.یافته ها: نتایجِ تبیین ارتباط بین ابعاد کیفیت سیستم توسعه استعداد نشان داد رابطه متغیرهای ساختار بر فرآیند (03/7T-value=)، فرایند بر نتایج(76/13T-value=)، نتایج بر رضایت (73/2T-value= ) معنی دار بوده است. درحالیکه رابطه بین متغیر ساختار بر رضایت (70/1T-value=) و فرآیند بر رضایت (85/0T-value=) معنی دار نمی باشد.نتیجه گیری: در نهایت مدل کیفیت سیستم توسعه استعداد والیبال مسیری است که درآن ساختار، فرآیند و نتایج به طور سیستماتیک مدیریت می شوند و رضایت ذی نفعان را به همراه دارد.Analysis of the Effect of Quality Dimensions on the Satisfaction of the Participants in Iran's Volleyball Talent Development System
Objective: The purpose of the present research was Analysis of the Effect of Quality Dimensions on the Satisfaction of the Participants in Iran's Volleyball Talent Development System. Methodology: The present study is of applied research type and in order to gather the data, a descriptive survey method was used. The sample size was 105 people including the scouts and the ones in charge of scouting who participated in the second national under-12 junior mini-volleyball championship and also the officials of the Iran Volleyball Federation. The instrument of the study was Ulrike Röger and Alfred Rütten’s questionnaire of talent development systems quality (2010), that was localized and it should be noted that the variable "satisfaction with international performance” is a constructed one. In case of the instrument validity, its content validity was confirmed by the experts of the field and the construct validity was also calculated through PLS3 software, using the structural equations model. The reliability of the model was calculated 0.84 using Cronbach’s alpha test. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics (mean and standard deviation, Kolmogorov-Smirnov test, Friedman’s rank test,U Mann–Whitney test and structural equations modelling by PLS3 software)were used.Results: The results of the explanation of the relationship between the quality dimensions of the system of development of talent showed that the relationship between structure variables on the process (T-value=7.3), process on results (T-value=76.73), results on satisfaction (T-value=73.23) has been meaningful. While the relationship between the structure variable on satisfaction (T-value = 1.70) and process on satisfaction (T-value = 0.85) is not meaningful.Conclusion: Ultimately, the quality model of volleyball development system is a pathway in which the structure, process and results are systematically managed and lead to satisfaction of the stakeholders.