مطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات، می توان زمینه را برای تدوین برنامه های مناسب جهت بهبود کیفیت خدمات فراهم کرد. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان در نیمسال اول تحصیلی 94-1393 بود. 108 دانشجو به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب و به پرسشنامه های ادراکات و انتظارات مشتری از کیفیت خدمات ارائه شده (خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی) در مقیاس لیکرت 7 ارزشی (کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=7) پاسخ دادند. این پرسشنامه ها پنج بُعد کیفیت خدمات (عناصر عینی، اعتبار، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) را در دو بخش ادراکات و انتظارات مورد سنجش قرار می دهد. روایی صوری ابزار مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی آن نیز در یک مطالعه راهنما با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد.یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ویلکاکسون نشان داد که در همه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان امتیاز ادراکات دانشجویان از کیفیت خدمات (وضعیت موجود) به طور معنی داری کمتر از انتظارات آن ها بوده و به عبارتی در هر پنج بُعد بجز بُعد پاسخگویی در بخش پژوهش شکاف منفی وجود دارد (05/0>P).نتیجه گیری: از آنجا که در همه ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده شکاف منفی مشاهده شد، به نظر می رسد که ایجاد کانال های رسمی و غیر رسمی با دانشجویان و همچنین بهبود وضعیت ظاهری، فضا ها و امکانات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی برای کاهش یا حذف شکاف مفید باشدStudying the services quality of Faculty of Physical Education, University of Guilan from the perspective of postgraduate students
Objective: By studying the gap between expectations and perceptions of students from services, we can provide the base for developing appropriate programs for the improvement of services. The purpose of this study was to investigate the service quality of Faculty of Physical Education, University of Guilan from the perspective of postgraduate students. Methodology: This study was descriptive and the statistical population was all postgraduate students of Guilan University, 108 students were randomly selected to participate in the study and respond to the SERVQUAL questionnaire. These questionnaires have three parts including quality of education, research and sport facilities with a Likert scale of 7 (strongly disagree=1 to strongly agree = 7), which evaluate the five dimensions of the services quality (visual elements, reliability, responsiveness, confidence and empathy) in both the perceptions and expectations sections. The visual justifiability tool was confirmed by experts and its reliability was calculated using internal correlation coefficient in a pilot study. Results: The results of data analysis using the Wilcoxon and Friedman Rankings showed that students' perceptions rating of services quality (current situation) was significantly lower than their expectations in all aspects of services quality including education research and sport facilities of the Faculty of Physical Education, University of Guilan, and in other words there was a negative gap in the research section for all dimensions except responsiveness (P<0.05). Conclusion: Since there was a negative gap in all aspects of the offered services quality, it is suggested that the school administrators and officials could reduce or eliminate the gap by creating formal and informal canals with students. In other hand, right features of meeting students’ expectations as well as improving physical environment, places and education, research and service facilities to reduce the dimensions gap