بررسی صلاحیت های حرفه ای معلمان تربیت بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی صلاحیت های حرفه ای معلمان تربیت بدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی و نمونه پژوهش شامل 175 نفر معلم زن و مرد تربیت بدنی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه است که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با اعتبار و روایی مناسب (96/0) استفاده گردید.یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تی همبسته نشان داد که بین مؤلفه های مدیریت، رهبری، محیط یادگیری، نظارت و ارزشیابی، برنامه ریزی و توسعه حرفه ای در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد. در مؤلفه مسئولیت های قانونی تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و مطلوب مشاهده نشد. در مولفه تدریس معلمان از مهارت لازم برخوردار بودند (05/0P<)نتیجه گیری: در کل نتایج بیانگر برخی تفاوت ها در وضعیت موجود و مطلوب صلاحیت های حرفه ای معلمان تربیت بدنی شهر ارومیه است. پیشنهاد می شود مسئولین امر با استفاده از روش های مؤثر آموزشی مانند برگزاری دوره های ضمن خدمت و کارگاه های آموزشی این اختلاف ها را کاهش دهند.Studying the professional competence of Urmia physical education teachers based on the current and desired condition
Objective: The aim of this study is to evaluate the professional competence of Urmia physical education teachers based on current and desired condition. Methodology: The study is a descriptive-correlational study and sample which are randomly selected consists of 175 male and female physical education teachers in elementary, middle and secondary schools of Urmia city. The research tool was structured questionnaire with appropriate validity and reliability (0.96). Results: The results of data analysis using paired t-test showed that there is difference among the management component, leadership component, learning environment component, monitoring and evaluation component, planning and professional development component in current condition and desired condition. In the legal responsibilities component, the significant difference was not observed between current and desired condition. In the teaching component, teachers had the necessary skill (P<0.05). Conclusion: The results suggest some differences in current and desired condition of professional competence of Urmia physical education teachers. It is recommended that the authorities reduce these differences using effective methods of training such as in-service courses and workshops.