ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش استرس تدریس
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش استرس تدریس معلمان ابتدایی شهر سقز در سال تحصیلی ۹9–۱۳۹8 بود. این تحقیق از لحاظ روش جزو تحقیقات آمیخته (کمی و کیفی) به حساب می آید .جامعه ی آماری این پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی می باشد که بخش کیفی عبارت بود از: کتابها، منابع معتبر اینترنتی، اساتید، صاحب نظران و بخش کمی هم شامل کلیه ی معلمان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه گیری با روش تصادفی و تعیین حجم نمونه به ازای هرگویه ۵ آزمودنی در نظر گرفته شد. برای تعیین روایی محتوایی از صاحب نظران، معلمان و متخصصان روانشناسی نظرخواهی شد و گویه های استخراج شده با رویکرد دلفی مورد تایید متخصصان قرار گرفت. داده های این تحقیق به دو صورت کمی و کیفی گردآوری شد و اجرای آن در مرحله ی کمی به صورت پیمایشی انجام گرفت . روش های تحلیل مورداستفاده در این پژوهش در بعد کیفی عبارت بود از روش نسبت روایی محتوایی و در رویکرد استنباطی از آزمون K-S و تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. میزان آلفای کرانباخ ابزار مورد استفاده برابر ۹۶/۰ بود با که نشان دهنده میزان پایایی بالای ابزار است. یافته های تحقیق بدست آمدن سه بعد از استرس تدریس معلمان شامل بعد جسمانی، بعد رفتاری و بعدی روانی بود. سؤالات شماره ۱۴- ۱۷-۲۱-۲۲ که دارای بار عاملی پایینی بودند به منظور بالا بردن برازش مدل حذف شدند.Developed and standardized a Teaching StressQuestionnaire
The purpose of this study was to Developed and standardized a Teaching Stress Questionnaire for measuring the teaching stress. In this regard, a questionnaire to assess the stress of teaching elementary teachers was prepared and to determine the content validity, experts, teachers and educational psychology experts were consulted and the items that were agreed and approved were more than 0.96 as appropriate items. were chosen. The Cronbach's alpha of the instrument used was 0.96, which indicates the high degree of reliability of the instrument. The research is descriptive and experimental. This research is considered as mixed research (quantitative and qualitative) in terms of method. The data of this research were collected in both quantitative and qualitative ways and its implementation in a quantitative stage was done in the form of a survey that was made using a researcher-made questionnaire. The methods of analysis used in this study in terms of quality were the content validity; In the inferential approach, K-S test and confirmatory factor analysis, if confirmatory factor analysis did not fit, exploratory factor analysis was used. SPSS and SMAR PLS software were used to analyze the statistical data. Confirmatory factor analysis was performed to examine the fit of the proposed model of elementary school teaching stress. In factor analysis, questions that had a low factor load were removed in order to fit the model and also to determine the appropriate model questions.