آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۱

چکیده

زمینه و هدف: تحقیقات اخیر نشان داده که آموزش نیروی کار برای به دست آوردن بهره وری سازمان قابل توجه است. از طرفی در اسلام انسان باارزش ترین سرمایه یک جامعه، موجود شایسته و بهترین مخلوق دانسته شده است؛ ازاین رو این پژوهش در پی آن است که علم آموزی سرمایه انسانی از نظر قرآن چیست.روش: جامعه آماری این پژوهش، آیات 60 سوره قرآن می باشد که کلمات «علم» و «تعلیم» به صورت تفسیر موضوعی و با استفاده از روش کلیدواژه ای و کلمه ای، در نرم افزار جامعه التفاسیر نور جمع آوری شد و آیات به دست آمده با رویکرد کاربردی با به کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی در سه مرحله کدگذاری و تحلیل شد. آیات هر یک از مقوله ها استخراج و در قالب زیرمقوله ها قرار گرفت. از تحلیل محتوای کمّی نیز برای به دست آمدن فراوانی استفاده شده است.یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که آموزش سرمایه انسانی از منظر قرآن دارای 14 مقوله و 28 زیر مقوله می باشد؛ این نتایج حاصل بررسی قرآن و استخراج 255 مورد از آیات به عنوان فیش های پژوهش بوده که از 60 سوره به دست آمده است.نتیجه گیری: آموزش سرمایه انسانی به صورت تأسیسی از منظر قرآن، بیانگر ویژگی های یادگیری و آموختنی انسان می باشد، که سبب عمق بخشی به معنویات، مهارت آموزی، تحول آفرینی و افزایش بهره وری در سازمان می شود.

Examining and Explaining the Scientific Categories of Human Capital from The Perspective of the Qur'an (Relying on the Word of AL-ELM)

Background and aim: Recent researches have shown that workforce training is significant for achieving organizational productivity. On the other hand, in Islam, man is considered to be the most valuable capital of a society, a worthy being and the best creature; Therefore, this research seeks to find out what the study of human capital is according to the Qur'an.Method: The statistical population of this research is the verses of the 60th chapter of the Qur'an, the words "science" and "teaching" were collected in the software of Jamiat al-Tafaseer Noor in the form of thematic interpretation and using the keyword and word method, and the verses obtained with a practical approach by applying the content analysis method. Qualitative induction was coded and analyzed in three stages. The verses of each category were extracted and placed in the form of subcategories. Quantitative content analysis has also been used to obtain abundance.Results: The research findings show that human capital education has 14 categories and 28 subcategories from the perspective of the Qur'an; These results are the result of examining the Qur'an and extracting 255 verses from 60 surahs as research sheets.Conclusion: Institutional training of human capital from the perspective of the Qur'an expresses the characteristics of human learning and learning, which causes deepening of spirituality, skill training, transformation and increase in productivity in the organization.

تبلیغات