نقش صدا و سیما در توسعه انسانی کشور از منظر رویکرد قابلیت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: به رغم تحولات وسیع حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، رسانه های جمعی و به ویژه رادیو و تلویزیون به عنوان یکی از مهم ترین این فن آوری ها همچنان نقش کلیدی در تحقق اهداف توسعه ای کشورها برعهده دارند. برهمین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسائی نقش صدا و سیما در ارتقاء سطح توسعه انسانی در ایران صورت گرفته است.روش پژوهش: رویکرد این پژوهش، کیفی بوده و به روش داده بنیاد ساخت گرا انجام شده است. جامعه پژوهشی تحقیق، خبرگان دانشگاهی و اجرائی در حوزه های مدیریت دولتی و رسانه هستند که شناخت کافی نسبت به مباحث توسعه نیز دارند. شیوه نمونه گیری در این تحقیق، در گام اول مبتنی بر نمونه گیری هدفمند و در مراحل بعدی به شیوه نمونه گیری نظری بوده است. برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. تحلیل داده های گردآوری شده نیز طی چهار مرحله کدگذاری اولیه، متمرکز، محوری و نظری صورت گرفته است.یافته های پژوهش:ماحصل این پژوهش، شناسائی 10 نقش اصلی برای سازمان صدا و سیما در توسعه انسانی کشور می باشد. پنج مورد از این نقش ها شامل: آموزش، مهارت افزائی، دیده بانی، جریان سازی و مطالبه گری جزء نقش های قابلیت ساز بوده و پنج مورد دیگر شامل: امیدآفرینی، آگاهی بخشی، الگوسازی، اطلاع رسانی و حمایتی در گروه نقش های عاملیتی صدا و سیما قرار می گیرند.نتیجه گیری: صدا و سیما به عنوان اصلی ترین ابزار رسانه ای حاکمیت، ظرفیت گسترده ای برای نقش آفرینی در زمینه تحقق اهداف توسعه ای کشور به ویژه توسعه انسانی دارد، مشروط بر آنکه منفعت عمومی را به عنوان یک اصل اساسی در همه برنامه های خود مبنا قرار داده و به رعایت این اصل وفادار بماند.The role of IRIB in Iran's human development from the perspective of capability approach
Objective: Despite the vast developments in the field of information and communication technology, mass media, especially radio and television, as one of the most important of these technologies, still play a key role in realizing the development goals of countries. For this reason, the current research was conducted with the aim of identifying the role of IRIB in improving the level of human development in Iran.Methods: The approach of this research is qualitative and it has been done using the method of Constructivist grounded theory. The research community consists of academic and executive experts in the fields of public administration and media. The sampling method in this research was based on purposeful sampling in the first step and theoretical sampling in the next steps. A semi-structured interview tool was used to collect data. The analysis of the collected data has been done during four stages of initial, focused, axial and theoretical coding. Results: The result of this research is the identification of 10 main roles for the IRIB in human development. Five of these roles, which are education, skill enhancement, monitoring, streaming, and demandingness are capability-builder roles. The other five roles, which are creating hope, awareness, modelling, informing and supporting are included in the group of agency roles.Conclusions: The findings of this research indicate that IRIB has a wide capacity in the realization of the country's development goals, especially human development, provided that it considers the public interest as a principle in all its programs.