مقاومت مشتری در برابر خرید آنلاین محصولات گردشگری : با رویکرد مرور سیستماتیک (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه کسب وکارهای آنلاین رشدی روزافزون یافته اند و تمامی صنایع از جمله صنعت گردشگری را با تغییراتی روبه رو کرده اند. با این حال با وجود سایت های متعدد ارائه دهنده خدمات آنلاین گردشگری، آمارها نشان می دهد که هنوز مشتریانی هستند که به دلایل متعدد نسبت به خرید آنلاین مقاومت نشان داده و تمایل به خرید حضوری از آژانس های گردشگری دارند. مقاومت مشتریان یکی از مباحث کاربردی در حوزه رفتار مصرف کننده بوده که در این پژوهش در زمینه خرید آنلاین محصولات گردشگری مورد بررسی قرار می گیرد. هدف این پژوهش یافتن مدلی شامل پیش زمینه ها و پیامدهای مقاومت مشتریان نسبت به خرید آنلاین محصولات گردشگری با رویکرد مرور سیستماتیک است که به این منظور از دو روش فراتحلیل و فراترکیب استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 42 پژوهش پیشین در حوزه مقاومت مشتری در صنعت گردشگری در پایگاه های اطلاعاتی بودند که از این میان 12 مقاله کمی و 10 مقاله کیفی بوده که پژوهش های کمی با روش فراتحلیل و از طریق نرم افزار cma2 و با محاسبه اندازه اثر بررسی شدند. پژوهش های کیفی نیز با روش فراترکیب و از طریق روش تحلیل کدگذاری سه مرحله ای شامل کدگذاری باز محوری و انتخابی مورد تحلیل واقع شدند. در نهایت از مجموع دو روش، پیش زمینه ها و پیامدهای مقاومت مشتری از ادبیات پیشین استخراج گردیدند. براساس نتایج، عواملی نظیر موانع عملکردی، موانع روان شناختی، خصوصیات مشتری و ویژ گی های وب سایت پیش زمینه های مدل مقاومت مشتری هستند. همچنین قصد خرید و اثر اجتماعی مشتری از پیامدهای مقاومت مشتری محسوب می شود که کنترل این عوامل باعث مدیریت مشتریان مقاوم و کاهش مقاومت آن ها نسبت به خرید آنلاین می شود.Customer Resistance to Online Purchase of Tourism Products: A Systematic Review Approach
Nowadays, online businesses have experienced exponential growth, impacting all industries, including the tourism sector. Despite the numerous websites offering online tourism services, statistics indicate that there are still customers who, for various reasons, resist online purchases and prefer to buy in person from travel agencies. Customer resistance is a practical topic in the field of consumer behavior, which is examined in this study concerning online purchases of tourism products. The aim of this research is to develop a model that includes the antecedents and consequences of customer resistance to online purchases of tourism products through a systematic review approach, utilizing both meta-analysis and meta-synthesis methods. The research sample comprised 42 previous studies on customer resistance in the tourism industry from the related databases, including 12 quantitative and 10 qualitative articles. The quantitative studies were analyzed using the meta-analysis method through the CMA2 software by calculating the effect size. The qualitative studies were analyzed using the meta-synthesis method through a three-stage coding analysis, including open, axial, and selective coding. Ultimately, from the combination of both methods, the antecedents and consequences of customer resistance were extracted from the previous literature. According to the results, factors such as functional barriers, psychological barriers, customer characteristics, and website features are the antecedents of the customer resistance model. Additionally, purchase intention and social influence are considered consequences of customer resistance, and managing these factors can help in handling resistant customers and reducing their resistance to online purchase.