آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۳

چکیده

هدف: در میان سبک های غیر کارکردی مدیریت، سبک و شیوه ای وجود دارد که به لحاظ ریزبینی، توجه به جزئیات، و ظرافت بیش از حد در تصمیم گیری با عنوان مدیریت ذره بینی شناخته می شود. مدیرانِ دارای این سبک فاقد انعطاف پذیری و چابکی برای تغییر هستند و گاه به علت فقدان دوراندیشی و ریزبینی بیش از حد سازمان را با مخاطراتی مواجه می سازند. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پیدایش مدیریت ذره بینی و چگونگی شکل گیری آن با روش مدل سازی ساختاری تفسیری انجام شد. طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: این پژوهش بر پایه پژوهش های آمیخته به صورت کیفی و کمی با رویکرد متوالی اکتشافی در پارادایم قیاسی استقرایی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که در فاز کیفی از روش تحلیل محتوا و در فاز کمی از روش پیمایش بهره گرفته است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که اعضای نمونه آن با روش نمونه گیری گلوله برفی و بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با روش محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کدگذار و میان گذار تایید شد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن با روش روایی اعتبار محتوا و پایایی بازآزمون سنجیده شد. یافته ها: نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی مؤلفه های مدیریت ذره بینی و ارائه مدل چگونگی شکل گیری این سبک غیر کارکردی است. مدل مدیریت ذره بینی در این پژوهش در چهار سطح اصلی و بر اساس بسترهای شکل گیری، عوامل همبسته و مداخله جو، عوامل اصلی بروز مدیریت ذره بینی، و پیامدهای آن تدوین شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که ریزبینی و نبود فرهنگ دوراندیشی، نبود فرهنگ آینده نگری، فرهنگ مبتنی بر عقلانیت محدود، سندروم بازخورد سریع، شخصیت ریزنگر، انگیزش پایین جهت تغییر، اثر زهرآگین موفقیت، مدیریت بر مبنای راه حل رضایت بخش، مدیریت غیر یادگیرنده، فشار ساختاری، جمود فکری، ارتباطات بسته، جابه جایی اصل و فرع، و عدم تفکر سیستمی باعث به وجود آمدن مدیریت ذره بینی برای سازمان ها می شود.

Presenting a Model for the Emergence of Micromanagement: Illustrating How Micromanagement Is Formed Using Interpretative-Structural Modeling Method

Purpose: Among the ineffective management styles, there is a style and manner that, in terms of insight and precision, exhibits excessive attention to detail. In terms of managerial decision, it is known as micromanagement. The managers who adopt this style, lack flexibility and agility to change, and sometimes, due to lack of foresight and excessive micro-vision, They put the organization in trouble. Therefore, this current research aims to present the emergence model of micromanagement and how it was formed using interpretive structural modeling methods.  Methodology: This research is based on a mixed-methods approach, combining qualitative and quantitative research with a sequential exploratory design in the analogical inductive paradigm. The current research is practical in terms of its purpose, employing content analysis in the qualitative phase, and survey method in the quantitative phase. The statistical community of research consists of experts, and its sample members have been selected using Snowball sampling method based on the principle of theoretical adequacy.  The information-gathering tool in the qualitative part of the interview is a semi-structured interview the validity and reliability of which were tested usingthe content method, theoretical validity, and encoder and mediator reliability. Moreover, the tool for gathering information in the quantitative part is a questionnaire the validity and reliability of which were measured using content validity method and retest reliability methods. Findings: The results of the test, based on identification of micromanagement components and presenting a model for how to form this ineffective style indicate that the micromanagement model in this research had four main levels based on formation platforms, correlated and interferer factors, the main factors of micromanagement, and its consequences. The findings indicate that the short-sightedness, a lack of forward-looking culture, a culture based on limited rationality, fast feedback syndrome, a narrow-minded personality, low motivation for change, poisonous effect of success, management based on satisfactory solution, non-learning management, structural pressure, intellectual stagnation, closed communication, displacement of principals and subordinates, and a lack of systemic thinking cause the emergence of micromanagement in organizations.

تبلیغات