آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

هدف: هدف مطالعه ارائه الگوی کیفی فرآیند مدیریت استعدادهای ورزشی در نظام آموزش و پرورش بود.   روش شناسی: در این تحقیق کیفی جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان حوزه استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش بودند که بر اساس تجربه، تسلط نظری، دسترسی و تمایل به صورت هدفمند در این مطالعه تعداد 20 نفر انتخاب شد. اطلاعات تحقیق به صورت مطالعه اسنادی، اینترنتی، مصاحبه عمیق کیفی از جامعه تحقیق تا حد اشباع نظری بدست آمد که از مدل پارادیمی اشتراوس و کوربین (۱۹۹۸) انجام شده که کدگذاری داده های حاصل از مصاحبه ها، با سه رویکرد کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی تحلیل شدند.   یافته ها: نتایج نشان داد مقوله ها در قالب 35 مقوله و 164 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علّی (12 مقوله و 56 مفهوم)، مقوله اصلی و محوری (2 مقوله و 7 مفهوم)، راهبردها (4 مقوله و 28 مفهوم)، شرایط زمینه ای (9 مقوله و 36 مفهوم)، شرایط مداخله گر یا میانجی (5 مقوله و 19 مفهوم)، و پیامدها (3 مقوله و 18 مفهوم) جای گرفتند.   نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت که ایجاد زیرساخت های مناسب، تدوین سیاست های حمایتی، بهره گیری از تجهیزات پیشرفته، تقویت مدیریت و نظارت و توجه به شرایط محیطی (داخلی و خارجی)، گام های اساسی برای تحقق فرآیند مدیریت استعدادهای ورزشی در نظام آموزش وپرورش هستند. اجرای این مدل می تواند به شناسایی، پرورش و شکوفایی استعدادهای ورزشی دانش آموزان کمک کرده و در بلندمدت، موفقیت ورزشی و اجتماعی بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

Presenting a Qualitative Model for the Process of Managing Athletic Talent in the Education System

ose: this study aimed to propose a qualitative model for the process of managing athletic talent in the education system.   Methodology: This qualitative research involved a study population comprising experts in athletic talent identification within the education system. Twenty participants were purposively selected based on their experience, theoretical expertise, accessibility, and willingness to participate. Data were collected through document analysis, online resources, and in-depth qualitative interviews until theoretical saturation was achieved. The analysis utilized Strauss and Corbin’s (1998) paradigmatic model, employing open, axial, and selective coding approaches to process the data derived from the interviews.   Findings: The results identified 35 categories and 164 conceptual codes, which were organized into six dimensions of the paradigmatic model: causal conditions (12 categories and 56 concepts), the main and central phenomenon (2 categories and 7 concepts), strategies (4 categories and 28 concepts), contextual conditions (9 categories and 36 concepts), intervening or mediating conditions (5 categories and 19 concepts), and outcomes (3 categories and 18 concepts).   Conclusion: Overall, it can be concluded that establishing appropriate infrastructure, developing supportive policies, utilizing advanced equipment, strengthening management and supervision, and considering environmental conditions (both internal and external) are fundamental steps toward realizing the process of managing athletic talent in the education system. Implementing this model can aid in identifying, nurturing, and cultivating students' athletic talents and, in the long term, contribute to greater athletic and social success for the country.

تبلیغات