آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک در بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شهرستان تبریز انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری را دو گروه تولید کنندگان و مصرف کنندگان تشکیل می دهد. جامعه تولیدکنندگان در سطح شهرستان 28 نفر می باشد. با توجه به محدود بودن تعداد آنها از تمام شماری استفاده گردید. در جامعه مصرف کنندگان، حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید، ولی برای دستیابی به نتایج بهتر 391 پرسشنامه تکمیل شد. جهت تحلیل موضوع از مدل سازی معادلات ساختار و نرم افزار spss بهره گرفته شد. بررسی یافته ها نشان می دهد، بیشترین بار عاملی برای معرف های حمل و نقل و توزیع مناسب محصولات با بار عاملی 800/0و برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها با بار عاملی 733/0 برآورد گردیده است. بیشترین مقدار t با 159/9 در مدل ساختاری بین متغیرها مربوط رسانه های جمعی و ساختار سیاسی و تصمیم گیری می باشد. مقادیر بدست آمده t، میانگین و کرانه بالا و پایین عوامل مؤثر بر پذیرش کشاورزی ارگانیک از دیدگاه تولیدکنندگان، مقادیری بالاتر از استاندارد تعیین شده داشتند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد، رسانه های جمعی در رتبه اول و هنجارهای اخلاقی در رتبه پنجم قرار دارند. مقایسه و بررسی دیدگاه دو گروه تولیدکننده و مصرف کننده، بیانگر این است که در هر دو گروه، شاخص های بعد اجتماعی، در پذیرش کشاورزی ارگانیک تأثیر داشته است. عواملی مانند رسانه های جمعی، دسترسی به منابع و اطلاع رسانی و آموزش، از عمده عواملی بودند که پذیرش کشاورزی ارگانیک را در بین هر دو گروه مورد مطالعه تحت تأثیر قرار داده اند.

Evaluation of social factors affecting the acceptance of organic agriculture products in Tabriz County from the point of view of producers and consumers

The present study was conducted with the aim of investigating the social factors affecting the acceptance of organic agricultural products among the producers and consumers of Tabriz County. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical based on nature. The population consists of two groups of producers and consumers. The community of producers in the county is 28 persons. Due to their limited number, all of them were studied. In the consumer community, the sample size was estimated to be 384 person, but to achieve better results, 391 questionnaires were completed. Structural equation modeling were used to analyze the data. The findings shows that the highest factor load was estimated for the appropriate transportation and distribution of products with a factor load of 0.800 and the holding of conferences and exhibitions with a factor load of 0.733. The highest value of T with 9.159 in the structural model between variables is related to mass media and political structure and decision-making. The obtained values of T, the average and the upper and lower limits of the factors affecting the acceptance of organic agriculture from the point of view of producers were higher than the standard value. The results of Friedman's test showed that mass media are in the first place and moral norms are in the fifth place. Comparing and examining the views of two groups of producers and consumers, shows that in both groups, the indicators of the social dimension had an effect on the adoption of organic agriculture. Factors such as mass media, access to resources and information and education were among the main factors that have influenced the acceptance of organic agriculture products among both studied groups.

تبلیغات