آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۶

چکیده

هدف از این پژوهش واکاوی مهاجرت و فرارمغزها بر اساس نقش متغیرهای متغیرهای جمعیت شناختی در دانشجویان ایرانی بود که روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت توسعه ای، از نظر استراتژی آمیخته اکتشافی متوالی و از نظر شیوه انجام بر اساس سه مسیر فراترکیب، اکتشافی متوالی(به روش تحلیل تِم) و پیمایش کمی بود. در این پژوهش برای شناسایی تاثیر هویت قومیتی، مذهبی و جنسیتی بر مهاجرت و فرارمغزها دانشجویان ایرانی از روش فراترکیب پیشینه پژوهش استفاده شد که با بررسی 19 مقاله داخلی و خارجی مرتبط جمعا 31 مقوله شناسایی شد. همچنین الگوی در جهت کاهش پدیده مهاجرت و فرارمغزها با مصاحبه از خبرگان و به روش تحلیل تِم انجام که الگوی نهایی شامل 8 عنصر اصلی (توسعه پایدار متوازن، توانمندسازی زنان، تقویت ملی گرایی، کنترل فساد و تبعیض، ارتقا تحرک بین المللی، حاکمیت و ارتقا قانون، تقلیل عوامل سیاسی و آموزش نخبگان) در قالب 43 مقوله یا مولفه طراحی شد. بر اساس نتایج الگوی ارائه شده در این پژوهش بعنوان چهارچوبی در جهت توسعه زمینه های کاهش تبعیض های قومی، مذهبی و جنسیتی، تقویت ملی گرایی، رشد آموزش دانشگاهی، زمینه های تعامل صنعت و دانشگاه، پذیرش دانشجویان بین المللی و تعامل بین المللی دانشگاهی را فراهم می کند که نهایتا می تواند منجر به کاهش مهاجرت نخبگان با هویت های قومی، مذهبی و جنسیتی مختلف می شود.

Analyzing migration and parabrains based on the role of demographic variables in Iranian students

The purpose of this research was to analyze migration and extra-brains based on the role of demographic variables in Iranian students. The present research method is developmental in nature, in terms of sequential exploratory mixed strategy, and in terms of the method of doing it based on three meta-composite, sequential exploratory paths (to The method of theme analysis) and survey was quantitative. In this research, to identify the effect of ethnic, religious and gender identity on Iranian students' migration and extra-brains, the meta-composite method of the research background was used, and a total of 31 categories were identified by examining 19 related domestic and foreign articles. Also, a model to reduce the phenomenon of migration and brain drain was conducted by interviewing experts and using the theme analysis method, and the final model includes 8 main elements (balanced sustainable development, empowerment of women, strengthening of nationalism, control of corruption and discrimination, promotion of international mobility, governance and promotion of law, reduction of political factors and education of elites) was designed in the form of 43 categories or components. Based on the results of the model presented in this research as a framework for the development of the fields of reducing ethnic, religious and gender discrimination, strengthening nationalism, the growth of university education, fields of interaction between industry and university, acceptance of international students and international university interaction. provides that it can ultimately lead to a reduction in the immigration of elites with different ethnic,religious and gender identities.

تبلیغات