نقش واسطه ای سازه اشتراک دانش در تأثیر گذاری دینداری بر مهارت های شناختی (مورد مطالعه دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک تبریز 1403-1401) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
عصر کنونی را عصر شناخت، پسا ارتباطات و فناوری می نامند؛ لذا مطالعه ی جامعه شناسی شناخت و مهارت های شناختی در بین دانش آموزان با توجه به نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی آنها، امری ضروری است که به شدت احساس می شود. بر این اساس پژوهش حاضر با روش کمی و استفاده از تکنیک پیمایش با هدف بررسی نقش واسطه ای سازه اشتراک دانش در تأثیر گذاری دینداری بر مهارت های شناختی دانش آموزان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک تبریز تشکیل داده اند. تعداد کل جامعه آماری مورد نیز 9540 نفر دانش آموزان دوره دوم متوسطه دانش آموزان ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی (1402-1401) می باشند که از میان 3837 نفر دانش آموزان پسر و 5703 نفر دانش آموزان دختر با استفاده از فرمول کوکران ( با محاسبه واریانس متغیر وابسته) تعداد 1163 نفر انتخاب و به روش نمونه گیری خوشه ای مورد پرسش قرار گرفتند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه در قالب طیف لیکرت شش درجه ای، در بازه زمانی سال 1402 گردآوری شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که متغیر وابسته(مهارت های شناختی دانش آموزان) با لحاظ اثرات مستقیم، غیر مستقیم و کل متغیرهای مستقل، از متغیر اشتراک دانش در مقایسه با متغیر دینداری بیشترتأثیر پذیرفته است. همچنین نتایج حاکی است که اشتراک دانش به نوعی در قدرت توانمندسازی عاملان اجتماعی و در رأس آن دانش آموزان، نقش بسیار مهمی دارد که خود متأثر از متغیر هایی چون دینداری نیز می تواند نقش به سزایی در ارتقای مهارت های شناختی دانش آموزان ایفا کند؛ به همین دلیل انتظار می رود مسئولان مربوطه موضوع مطروحه را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.The mediating role of the knowledge sharing in the influence of religiosity on cognitive skills (Study case of the secondary school students in the district one of Tabriz 1401-1402)
The present age is called the age of knowledge (post communication and technology). Due to the importance of the subject, a field called the Sociology of Knowledge has been developed. Today, the subject of knowledge and the need to address cognitive skills is one of the necessities of social management in our society. Methodology: The aim of this research is to evaluate the effect of students' religiosity on their cognitive skills with emphasis on the mediating effect of knowledge sharing variable. The research is based on the positivism philosophy and with a deductive approach. The research strategy is a descriptive-survey type and the statistical population of the research is (9517) the secondary school students of Tabriz education-district one, of which (1163) students are selected as the sample by using Cochran's formula. The research is a mono-quantitative method. A standard questionnaire has been used to collect the data. Time horizon of the research is cross-sectional.Findings: The research findings show that the dependent variable (cognitive skills of students) is more affected by the variable of knowledge sharing compared to the variable of religiosity in terms of direct, indirect and total independent variables. Conclusion: The results showed that knowledge sharing is a very important factor on empowering social agents and at the top of that, students, which can have a significant effect in improving cognitive skills with the influence of variables such as religiosity. For this reason, it is expected that the relevant officials will pay more attention to th 0072033320 The present age is called the age of knowledge (post communication and technology). Due to the importance of the subject, a field called the Sociology of Knowledge has been developed. Today, the subject of knowledge and the need to address cognitive skills is one of the necessities of social management in our society. valuatee the effect of students' religiosity on their cognitive skills with emphasis on the mediating effect of The aim of this research is to knowledge sharing variable. The research is based on the positivism philosophy and with a deductive approach. The research strategy is a descriptive-survey type and the statistical population of the research is (9517) the secondary school students of Tabriz education-district one, of which (1163) students are selected as the sample by using Cochran's formula. The research is a mono-quantitative method. A standard questionnaire has been used to collect the data. Time horizon of the research is cross-sectional. The research findings show that the dependent variable (cognitive skills of students) is more affected by the variable of knowledge sharing compared to the variable of religiosity in terms of direct, indirect and total independent variables. The results showed that knowledge sharing is a very important factor on empowering social agents and at the top of that, students, which can have a significant effect in improving cognitive skills with the influence of variables such as religiosity.