آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۳۷

چکیده

رسانه ها با انعکاس اخبار مربوط به پدیده های جنایی، نگرش خاصی را به مردم تحمیل می کنند و چگونگی قضاوت و داوری آنان درباریه جرم و عدالت کیفری را سازمان می دهند. پیشگیری از جرم و موضوع تأمین امنیت پدیده ای پیچیده و دارای ابعاد فراوانی است که نهادهای مختلفی در تحقق آن نقش دارند. یکی از موضوع هایی که از منظر افزایش جرم در جامعه مورد توجه جرم شناسان و جامعه شناسان قرارگرفته ، انعکاس مستقیم خشونت در برنامه ها و مطالب رسانه ها است. روش تحقیق حاضر پیمایشی است و از پرسش نامیه پژوهشگرساخته استفاده شده است. جامعیه آماری این پژوهش عبارت است از تمام مخاطب هایی که شبکیه ملی سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا می کنند. یافته های پژوهش نشان می دهند که بین مخاطب شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخش تماشای فیلم و سریال های داخلی و خارجی، خبر و مستند، تحلیل ، تفسیر و گزارش های مردمی درخصوص ارتکاب جرم رابطیه معنا داری وجود دارد که متغیرها مستقل از هم و قابل تعمیم به جامعیه آماری هستند، جهت بررسی رابطیه آن ها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون خی دو استفاده شده و نتایج به دست آمده نشان می دهد که رابطیه به دست آمده در جهت مثبت و باشدت به نسبت قوی است، به جز در مورد میزان رضایتمندی مخاطب ها از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران با تماشای شبکه های جم از طریق ماهواره نتایج حاکی از آن است که شبکه های جم با سطح معناداری بیشتر از 01/0 رابطیه بین متغیرها تأیید نمی شود. در نتیجه این آزمون نشان می دهد که بین میزان رضایتمندی مخاطبان از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران با شبکه های جم رابطیه معنادار وجود ندارد.  

The Role of the Media in Public Attitudes to Crime (Case Study: National Media Audiences)

By reflecting news related to criminal phenomena, the media impose a specific attitude on people and organize how they judge about crime and criminal justice. Crime prevention and the issue of ensuring security is a complex phenomenon with many dimensions, and various institutions play a role in its realization. One of the issues that has attracted the attention of criminologists and sociologists from the perspective of increasing crime in society is the direct reflection of violence in media programs and content. The method of the present study is a survey in which a researcher-made questionnaire was used. The statistical population of this study consists of all audiences who watch the National Television Network of the Islamic Republic of Iran. The research findings show that there is a significant relationship between the audience of the Islamic Republic of Iran's television networks in the section of watching domestic and foreign films and series, news and documentaries, analysis, commentary and public reports on the commission of crimes, and that the variables are independent of each other and can be generalized to the statistical community. To examine their relationship, the Spearman correlation coefficient test and the Chi-square test were used, and the results obtained show that the relationship obtained is positive and relatively strong in intensity. Except for the level of satisfaction of the audience with the Islamic Republic of Iran's television networks by watching Jam networks via satellite, the results indicate that the relationship between the variables is not confirmed with a significance level greater than 0.01. As a result, this test shows that there is no significant relationship between the level of audience satisfaction with the Islamic Republic of Iran's television networks and the general public's networks.  

تبلیغات