درآمدی بر بازنمایی قدرت زنانه در انیمیشن یخ زده ۱ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در دنیای مدرن، افزایش اطلاعات بصری در رسانه های جمعی به طرز باورنکردنی رشد داشته است، به طوری که هم زمان منابع نشانه شناختی مختلف ارتباطی و معنا را باهم، همگرا و نه تنها از طریق زبان، بلکه با سایر حالت های نشانه شناسی منتقل می کنند. اکثر پژوهش های ایرانی در تحلیل متون رسانه ای به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری از رویکردهایی بهره گرفته اند که ارزش اطلاعات غیرزبانی را کم اهمیت دانسته و کمتر به بررسی هر دو جنبیه زبانی و غیرزبانی پرداخته اند. یک روش جدید و نظام مند برای بازنمایی پیام های رسانه ای، تحلیل گفتمان انتقادی چندوجهی است که علاوه بر مطالعیه زبان، به بررسی حالت های مختلف نشانه شناختی در یک متن رسانه ای می پردازد. این پژوهش با هدف پیشنهاد استفاده و کاربرد عملی تحلیل گفتمان انتقادی چندوجهی به عنوان روشی نظام مند، با رویکردی کیفی توصیفی به مطالعیه موردی بازنمایی قدرت زنانه در انیمیشن یخ زده ۱ (۲۰۱۳) پرداخته است تا با گنجاندن سایر منابع نشانه شناختی؛ نظرییه چندوجهی را در رابطه با زبان، تصاویر متحرک و مطالعات اجتماعی آزمایش کند. به منظور بررسی شیوه های گفتمانی و اجتماعی، مدل سه لایه ای فرکلاف (2001)، نیز مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج تحلیل نشان می دهد که معنا از طریق شیوه هایی غیر از زبان منتقل و از طریق روابط و زمینه های قدرت خاص ساخته می شود. حالت های کلامی و غیرکلامی به صورت یکپارچه برای ساختن شخصیت قهرمان زن ادغام می شوند و از حالت های غیرکلامی در انتقال معانی چندلایه پشتیبانی می کنند. تحلیل های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نشان می دهد که شخصیت زن این انیمیشن تنها به ظاهر تحول پیدا کرده و این تغییرها در خدمت نظام اقتصادی و سیاسی است.An Introduction to the Representation of Female Power in Frozen Animation1
In the modern world, the increase in visual information in mass media has grown incredibly, so that at the same time, different semiotic sources of communication and meaning are conveyed together, convergently, and not only through language, but also with other semiotic modes. Most Iranian research in the analysis of media texts, especially visual and audio media, has used approaches that underestimate the value of non-linguistic information and have less studied both linguistic and non-linguistic aspects. A new and systematic method for representing media messages is multimodal critical discourse analysis, which, in addition to studying language, examines different semiotic modes in a media text. This research aims to propose the practical use and application of multimodal critical discourse analysis as a systematic method, with a qualitative-descriptive approach, to a case study of the representation of female power in the animation Frozen 1 (2013) to test the multimodal theory in relation to language, moving images and social studies by incorporating other semiotic sources. In order to examine discursive and social practices, Fairclough’s (2001) three-layer model has also been used. The results of the analysis show that meaning is transmitted through methods other than language and is constructed through specific power relations and contexts. Verbal and non-verbal modes are integrated to build the character of the female protagonist and support non-verbal modes in conveying multilayered meanings. Economic, cultural and political analyses show that the female character of this animation has only changed in appearance and these changes are in the service of the economic and political system.