آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه ی انگیزه ی نوشتن در دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان مدارس دوره ی متوسطه ی اوّل شهر گرمی (استان اردبیل) در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل می دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 314 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی انگیزه ی نوشتن گرهام و همکاران (2023) و مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان در مدرسه تیان و همکاران (2014) استفاده شد. برای بررسی پایایی از روش ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و برای بررسی روایی از تحلیل عاملی تاییدی و روایی همگرا استفاده شد. تحلیل ها با استفاده از نرم افزار 25SPSS و نرم افزار 8/8LISREL انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، هفت عامل کنجکاوی، مشارکت، شناخت اجتماعی، نمرات، رقابت، تنظیم هیجان، و رفع بی حوصلگی را برای پرسشنامه ی انگیزه ی نوشتن تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان پرسشنامه ی انگیزه ی نوشتن نشان داد که بین نمره ی دانش آموزان در پرسشنامه ی انگیزه ی نوشتن با مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان در مدرسه رابطه ی مثبت معناداری وجود دارد. همسانی درونی پرسشنامه ی انگیزه ی نوشتن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 81/0 مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین، براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه ی انگیزه ی نوشتن برای سنجش این سازه در نمونه های دانش آموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.

Investigating the psychometric properties of the Writing Motivation Questionnaire in students

The present study aimed to investigate the psychometric properties of the Writing Motivation Questionnaire in students. The research method was descriptive and psychometric studies. The statistical population of the study consisted of all students of the first secondary schools of Germi city (Ardabil province) in the academic year 2023-2024, from which 314 students were selected as a sample using cluster random sampling. To collect data, the Writing Motivation Questionnaire of Graham et al. (2023) and Students’ Basic Psychological Needs at School Scale of Tian et al. (2014) were used. The internal consistency coefficient method (Cronbach's alpha) was used to examine reliability, and confirmatory factor analysis and convergent validity were used to examine validity. Analyses were performed using SPSS25 software and LISREL8/8 software. The results of confirmatory factor analysis confirmed seven factors of curiosity, Involvement, social Recognition, grades, competition, emotion regulation, and boredom relief for the writing motivation questionnaire. The results of Pearson correlation coefficients to examine the concurrent validity of the writing motivation questionnaire showed that there was a significant positive relationship between the students' scores on the writing motivation questionnaire and the Students’ Basic Psychological Needs at School Scale. The internal consistency of the writing motivation questionnaire was calculated in terms of Cronbach's alpha coefficients and was confirmed with correlation coefficients of 0.73 to 0.81. Therefore, based on the findings of this study, it can be concluded that the writing motivation questionnaire has sufficient validity and reliability to measure this construct in samples of Iranian students.

تبلیغات