نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرم آباد در سال1403 -1402 بود. در این مطالعه 340 دانش آموزن دختر (143 نفر) و پسر (197 نفر) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از مقیاس خودتنظیمی هیجانی (هافمن و کاشدن،2010)، ، مقیاس جو عاطفی خانواده (هیل برن، 1964) و مقیاس شایستگی هیجانی- اجتماعی ژو و ای، 2012 انجام شد. به منظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدل یابی معادله ساختاری، نرم افزار آماری24-SPSS و 24-AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد اثرات مستقیم جوعاطفی خانواده بر شایستگی هیجانی- اجتماعی، جوعاطفی خانواده بر خودتنظیمی هیجانی و خودتنظیمی هیجانی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی معنادار بود (۰۵/۰p<)، همچنین نتایج نشان داد که خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی نقش میانجی دارد (۰۵/۰p<). یافته های پژوهش حاضر دارای تلویحات کاربردی برای مداخله های آموزشی و مشاوره ای برای دانش آموزان و خانواده ها با هدف ارتقای شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان بر اساس تقویت جوعاطفی خانواده و خودتنظیمی هیجانی است تا دانش آموزان بتوانند به شیوه کارآمد و سازگارانه با محیط اجتماعی و مدرسه سازگاری مطلوبی را کسب نمایند.The Mediating Role of Emotional Self-Regulation in the Relationship Between Family Temperament and Social-Emotional Competence of Elementary Students
The present study was conducted with the aim of determining the mediating role of emotional self-regulation in the relationship between family emotional atmosphere and social-emotional competence in students.The descriptive-correlational research method was structural equation modeling. The statistical population of the research included all students of the second year of elementary school in Khorram Abad city in 2023-2024. In this study, 340 female students (143 people) and male students (197 people) were selected as samples by stratified random sampling method. Data collection was done using emotional self-regulation scale (Hoffman and Kashden, 2010), family emotional atmosphere scale (Hillburn, 1964) and social-emotional competence scale Zhou and Ai, 2012. In order to test the structural relationships in the assumed model, the statistical method of structural equation modeling, SPSS-24 and AMOS-24 statistical software were used. The results showed that the proposed model has a good fit. The results showed that the direct effects of family emotionality atmosphere on emotional-social competence, family emotionality atmosphere on emotional self-regulation and emotional self-regulation on emotional-social competence were significant (p<0/05), Also, the results showed that emotional self-regulation plays a mediating role in the relationship between family emotionality atmosphere and social-emotional competence (p<0/05). The findings of the present research have practical implications for educational and counseling interventions for students and families with the aim of improving the emotional-social competence of students based on the strengthening of family emotionl atmosphere and emotional self-regulation so that students can To get a good adaptation to the social and school environment in an efficient and compatible way.