چکیده

پیشینه و اهداف: از میان این چهار مرحله اجرای درس تربیت بدنی، اجرای مرحله ی سوم یعنی پیاده کردن محتوای برنامه اصلی، بدلیل تفاوت زیاد بین شرایط و ویژگی های مدارس کاری بسیار دشوار است. لذا در مطالعه حاضر انواع سبک های پیاده سازی برنامه اصلی تربیت بدنی و چالش های مربوط به آنها بررسی شده است. روش ها : از روش تحقیق کیفی و رویکرد پدیدارشناسی برای بررسی تجربیات واقعی معلمان تربیت بدنی دوره متوسطه اول در 4 اقلیم ایران در پیاده سازی درس تربیت بدنی استفاده شد. این پژوهش با مشارکت 23 معلم تربیت بدنی با تجربه بیش از 10 سال تدریس در مدارس دولتی انجام شد. از طریق مصاحبه و سئوالات باز، تجربیات این معلمان در پیاده سازی درس تربیت بدنی بررسی و تحلیل شد. یافته ها: طبق متن مصاحبه ها به صورت کلی 6 روش پیاده سازی درس تربیت بدنی شامل ارائه تک رشته ای، چند رشته ای ثابت، چند رشته ای چرخشی و ترکیبی در سه حالت شناسایی شد. امکانات و تجهیزات، تعداد و جنسیت دانش آموزان، ناکافی بودن زمان زنگ ورزش و همچنین سلایق و توانایی های متفاوت دانش آموزان و معلمین، از چالش های مهم در پیاده سازی درس تربیت بدنی محسوب می گردد. نتیجه گیری: بدیهی است که برای محیط های آموزشگاهی متنوع و متفاوت نمی توان یک روش و راهکار اجرایی مشخص را در نظر گرفت و همه مدارس را به اجرای آن روش خاص مجاب نمود.

Challenges and Consequences of Diverse Physical Education Implementation Styles in Schools: A Phenomenological Qualitative Study

Background and Objectives: This study investigates the challenges, strategies, and consequences of different methods of implementing the main physical education program (teaching, practice, games).Methods: A qualitative research approach using phenomenology was employed to explore the real-world experiences of middle school physical education teachers in implementing physical education lessons. This research involved 23 experienced physical education teachers with over 10 years of teaching experience in public schools. Through interviews and open-ended questions, the teachers' experiences in implementing physical education lessons were explored and analyzed.Findings: Based on the interview transcripts, six main methods of implementing physical education lessons were identified: single-sport, fixed multi-sport, rotating multi-sport, and combinations of these three approaches. Additionally, teachers reported various experiences and challenges in implementing physical education lessons. Facilities and equipment, the number and gender of students, insufficient physical education class time, and the diverse preferences and abilities of both students and teachers were identified as significant challenges in implementing physical education lessons.Conclusion: It is evident that a single, standardized implementation method cannot be prescribed for diverse educational settings. Based on the findings of this study, it is expected that each physical education teacher will select and implement one or more methods that are suitable for their specific teaching environment. Moreover, teachers should adopt innovative solutions to address the challenges encountered during implementation.

تبلیغات