بررسی رابطه الگوهای تصمیم گیری مدیران مدارس با عملکرد آن ها از نظر معلمان مدارس ابتدایی (مطالعه موردی شهر دهدشت)
آرشیو
چکیده
هدف: رشد و پیشرفت هر سازمانی بستگی به نوع تصمیم گیری مدیر آن سازمان است. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه الگوهای تصمیم گیری مدیران مدارس با عملکرد آن ها ازنظر معلمان مدارس ابتدایی شهر دهدشت انجام گرفت. روش ها : روش این پژوهش با توجه به رویکرد کمی، با توجه به هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان زن و مرد ابتدایی مدارس شهر دهدشت هستند که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول تدریس بودند که طبق آمار به دست آمده تعداد آن ها 420 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه تعداد 201 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل دو پرسشنامه الگوهای تصمیم گیری مدیران و پرسشنامه عملکرد مدیران بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و از آمار استنباطی از (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین سبک های تصمیم گیری استبدادی، مشورتی و مشارکتی مدیران مدارس شهر دهدشت و عملکرد آن ها در مدرسه رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. همچنین از بین سبک های تصمیم گیری، سبک تصمیم گیری مشورتی بیشترین پیش بینی را برای عملکرد مدیران داشته است. نتیجه گیری: درنتیجه می توان گفت که استفاده از سبک های مدیریتی مشارکتی، مشورتی و اهمیت دادن به زیردستان می تواند باعث پویایی و عملکرد بهتر مدارس شود.conducted with the aim of investigating the relationship between school principals' decision-making patterns and their performance in the eyes of elementary school teachers in Dehdasht city
Objective: The growth and progress of any organization depends on the type of decision-making of the manager of that organization. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between the decision-making patterns of school managers and their performance from the perspective of teachers of elementary schools in Dehdasht city. Methodology: The method of this study is based on a quantitative approach, with an applied purpose and is of a descriptive-correlation type. The statistical population of this study includes all male and female elementary school teachers in Dehdasht city who were teaching in the academic year 1401-1402, and according to the statistics obtained, their number was 420 people. To determine the sample size, 201 of them were selected as a sample using a simple random sampling method. The tools used in this study included two questionnaires on managers' decision-making patterns and a questionnaire on managers' performance. Descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson's correlation coefficient test and stepwise regression) were used to analyze the data. Findings: The research findings indicate that there is a significant and direct relationship between the authoritarian, consultative, and participatory decision-making styles of school principals in Dehdasht city and their performance in school. Also, among the decision-making styles, the consultative decision-making style had the highest prediction for the performance of managers. Conclusion: As a result, it can be said that the use of participatory, consultative, and caring management styles can lead to better school dynamics and performance.