بررسی اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی برای معلمان دوره ابتدایی بر شایستگی های حرفه ای آنان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی برای معلمان دوره ابتدایی بر روی شایستگی های حرفه ای آنان بود. روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل نامعادل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان پایه ابتدایی ناحیه یک استان یزد در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل می دهند (900نفر). ابتدا به روش خوشه ای از بین مدارس دوره ابتدایی 15 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس از میان معلمان مدارس 30 نفر با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 45 روز (15 جلسه 45 دقیقه ای) برنامه آموزشی را دریافت کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی در افزایش شایستگی آموزشی، رفتاری، اجتماعی، فکری، مدیریتی، طراحی محیط فیزیکی، طراحی محیط عاطفی، اخلاق حرفه ای، توسعه حرفه ای و فناوری در معلمان گروه آزمایش موثر بود. بنابراین، برگزاری دوره های آموزشی و کارگاهی در زمینه بهبود و تقویت کارکردهای اجرایی معلمان به منظور ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان و به تبع آن مهارت های اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش-آموزان توصیه می شود.Investigating the effectiveness of the executive function training program for primary school teachers on their professional competencies
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of the executive functions training program for primary school teachers on their professional competencies. The research method was a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design and follow-up with nonequvallent control group. The statistical population of the research consists of all elementary school teachers of district one of Yazd province in the academic year of 1401-1400 (900 people). First, 15 schools were randomly selected among the primary schools using a cluster method, and then among their teachers, 30 people were selected using purposful sampling method and were randomly assigned to control and experimental groups. The experimental group received the training program within 45 days (15 sessions of 45 minutes).The results of multivariate covariance analysis showed that the executive functions training program was effective in increasing educational, behavioral, social, intellectual, managerial, physical environment design, emotional environment design, professional ethics, professional development and technology in the teachers of the experimental group. Therefore, it is recommended to hold training courses and workshops in the field of improving and strengthening the executive functions of teachers in order to improve the professional competencies of teachers and consequently the executive skills and academic performance of students.