آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۶

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی طراحی یادگیری الکترونیکی تلفیقی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی در زمره طرح نیمه آزمایشی با گروه کنترل نامعادل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر کارشناسی رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی بود که تعداد 30 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. سپس گروه آزمایش بر اساس الگوی طراحی یادگیری الکترونیکی تلفیقی 10 جلسه.90 دقیقه ای آموزش دیدند. آموزش برای گروه کنترل بدون مداخله و به روش متداول الکترونیکی و به همان تعداد جلسه و میزان ساعت بود. سپس پس آزمون عملکرد تحصیلی بر هر دو گروه اجرا شد. ابزار مورد استفاده شامل پیش آزمون و پس آزمون محقق ساخته عملکرد تحصیلی عینی با تأیید روایی متخصصین و پایایی محاسبه شده 79/0 (پیش آزمون) و 81/0 (پس آزمون) از طریق آلفای کرونباخ بود. سپس داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد کاربست الگوی طراحی یادگیری الکترونیکی تلفیقی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان در درس طراحی واحد یادگیری اثر مطلوب داشته و بین میزان عملکرد تحصیلی دو گروه در پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده شد.

The effectiveness of integrative e-learning design model on the academic performance of Farhangiyan University

The purpose of the current study was to investigate the impact of integrative e-learning design model on the academic performance of farhangiyan university students in Hamedan province. The current research was of applied type in the category of semi-experimental design with unequal control group. The stoical population of the study included all male undergraduate students in the field of Persian language and literature education, 30 of whom were selected through available sampling and randomly assigned to two control and experimental groups. At first, the academic performance pre-test was taken from both groups. Then the experimental group was trained based on the integrative e-learning design model for 10 sessions 90 minutes. The training for the control group was without intervention and using the usual electronic method and the same number of sessions and hours. Then, the post-test of academic performance was performed on both groups. The instrument used included the researcher made pre and posttest of objective academic performance with expert validation and reliability calculated at 0/79(pretest) and 0/81(posttest) through Cronbach,s alpha. Then the collected data were analyzed using descriptive statistics and covariance test. The finding showed that the application of integrative e-learning design model had a favorable effect on ...

تبلیغات