طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی مساله محور با تاکید بر نقش مهارت های زندگی در دوره اول متوسطه
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: این تحقیق باهدف طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی مساله محور با تاکید بر نقش مهارت های زندگی در دوره اول متوسطه انجام شد. روش ها : روش پژوهش از نوع آمیخته و طرح اکتشافی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار برای طراحی الگو و در بخش کمی از روش پیمایشی برای اعتبارسنجی الگو استفاده شد. دادهها از طریق اسناد بالادستی و متون علمی در بازه زمانی 2023-2000 گردآوری گردید. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی کدگذاری استقرایی و در بخش کمی، تحلیل عاملی تأییدی شاخص های توصیفی میانگین، انحراف معیار و آزمون استنباطی کندال (W) بود. پس از دستیابی به الگوی پیشنهادی از طریق پرسشنامه محقق ساخته با 16 نفر از صاحب نظران به روش نمونه گیری هدفمند جهت اعتبار سنجی الگو نظرخواهی شد. یافته ها: از جمله نتایج به دست آمده در این پژوهش، 70 کد محوری مربوط به ویژگیهای عناصر هدف، محتوا، تدریس، فعالیتهای یادگیری، گروه بندی، منابع، زمان، مکان و ارزشیابی بود. در مرحله کمی پس از تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه محقق ساخته توسط نرم افزار PLS انجام شد و الگوی بدست آمده، با ۷۰ متغیر، پس از تحلیل عاملی تأییدی و برازش مناسب و همچنین بررسی توافق صاحب نظران، اعتبار سنجی و ارائه شد. نتیجه گیری: در نتیجه پیاده سازی طرح برنامه درسی مورد نظر با تاکید بر نقش مهارت های زندگی دانش آموزان اول متوسطه بدست آمده در مدارس اول متوسطه، می تواند در راستای اهداف آموزشی بسیار موثر واقع شود.Design and validation of the problem-oriented curriculum model with emphasis on the role of life skills in the first year of high school
Background and Objectives: This research was carried out to design and validate a problem-oriented curriculum model emphasizing the role of life skills in the first year of secondary school. Methods: The research method is mixed and exploratory. In the qualitative part, the qualitative content analysis method was used to design the model; in the quantitative part, the survey method was used to validate the model. The data was collected through upstream documents and scientific texts in 2000-2023. The method of data analysis in the qualitative part was inductive coding, and in the quantitative part, confirmatory factor analysis of the descriptive indices of mean, standard deviation, and Kendall's inferential test (W). After obtaining the proposed model through a researcher-made questionnaire, opinions were sought from 16 experts using the purposeful sampling method to validate the model. Findings: Among the results obtained in this research, 70 core codes were related to the characteristics of the target elements: content, teaching, learning activities, grouping, resources, time, place, and evaluation. In the quantitative stage, after the confirmatory factor analysis, the researcher-made questionnaire was carried out by PLS software, and the obtained model, with 70 variables, was validated and presented after confirmatory factor analysis and proper fit, as well as checking the agreement of the experts. Conclusion: As a result, implementing the problem-oriented curriculum plan emphasizing the role of the life skills of the first secondary students obtained in the first secondary schools can be very effective and in line with the educational goals.