اثربخشی آموزش دو نیمکره مغز بر مهارت تمرکز، سازگاری اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: در بسیاری از فرایندها، هر دو نیمکره راست و چپ مغز نقش دارند. توجه به توانمندی های هر دو نیمکره مغز می تواند، موجب رویکردی مغزمحور شود. این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی آموزش دو نیمکره مغز بر مهارت تمرکز، سازگاری اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی انجام گرفته است.روش :روش انجام این تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، همراه با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری عبارت است از؛ دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان مهریز، در سال تحصیلی 1403-1402 که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، از دو مدرسه 20 دانش آموز، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش(10 نفر) و کنترل(10 نفر) قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد؛ سپس گروه آزمایش دوره آموزشی «استفاده از دو نیمکره مغز» را دریافت کردند(8 جلسه 70 دقیقه ای؛ هر هفته دو جلسه). پس از اتمام دوره آموزشی برای گروه آزمایش، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون(1990)، سازگاری اجتماعی دخانچی(1377) و مهارت تمرکز سواری و اورک(1394) بود. در نهایت داده های جمع آوری شده از هر دو گروه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و (تحلیل کواریانس و پیش فرض های آن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تحلیل کواریانس چندمتغیری(مانکوا) نشان داد، آموزش دو نیمکره مغز بر مهارت تمرکز، سازگاری اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان مهریز، تأثیر مثبت و معناداری داشته است(05/0>p). نتیجه گیری: بنابراین اقداماتی که منجر به فعالیت دو نیمکره مغز می شود، می تواند بر موفقیت دانش آموزان تأثیرگذار باشد، در نتیجه پیشنهاد می شود، معلمان دوره ابتدایی، فرایند آموزش مباحث مختلف را به گونه ای اجرا نمایند که هر دو نیمکره مغز در دانش آموزان فعال شود.The Effectiveness of Two-Hemisphere Brain Training on Concentration, Social Adaptation, and Communication Skills of Sixth-Grade Students
.Background and Purpose: Both the right and left hemispheres of the brain are involved in many processes. Paying attention to the capabilities of both hemispheres of the brain can lead to a brain-centered approach. This study aimed to determine the effectiveness of two-hemisphere brain training on concentration skills, social adaptation, and communication skills of sixth grade elementary school students. Methodology: A quasi-experimental pre-test/post-test control group design was employed. The statistical population was sixth grade elementary school students in Mehriz city in the academic year 2023-2024. Twenty students were selected from two schools via multistage cluster random sampling and assigned to experimental (n=10) and control (n=10) groups. First, a pre-test was taken from both groups; Then the experimental group received the training course "Using the two hemispheres of the brain" (8 sessions of 70 minutes - two sessions per week). After completing the training course for the experimental group, a post-test was conducted for both groups. The data collection tools were the Barton (1990) Communication Skills Questionnaire, the Dakhanchi (1998) Social Adjustment Scale, and the Savari and Orki (2016) Concentration Skills Scale. Finally, the data collected from both groups were analyzed using SPSS software version 24 (analysis of covariance and its assumptions). Results: Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that two hemispheres brain training had a positive and significant effect on concentration skills, social adaptation and communication skills of the sixth grade students of Mehriz city. (p < 0.05)Conclusion: Therefore, interventions that stimulate both hemispheres of the brain can affect students' success. As a result, it is suggested that elementary school teachers implement the process of teaching various topics in such a way that both hemispheres of the brain are activated in students.