آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۶

چکیده

مقدمه: هویت و هنجار اخلاقی در پیش بینی رفتارهای گوناگون مرتبط به نظر می رسند، به همین جهت این پژوهش به پیش بینی قصد رفتاری اهدای خون بر اساس هنجار اخلاقی و میانجی هویت در اهداکنندگان خون در شهر تهران می پردازد. روش: در این تحقیق ۳۱۶ نفر از اهداکنندگان خون در چهار مرکز انتقال خون در شهر تهران در۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ انتخاب شدند که از این افراد، 194 نفر زن، 122 نفرمرد و 207 نفر سابقه اهدای خون داشتند. میانگین سنی آنها ۴۱/۳۱ سال بود. همچنین از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس، پرسش نامه های سبک هویت برزونسکی( برزونسکی، ۱۹۸۹) و هنجارهای اخلاقی محقق ساخته (۱۳۹۹) استفاده شد و داده ها با مدل معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS 21.0   مورد تحلیل قرارگرفت.  یافته ها: ضریب همبستگی بین قصد رفتاری اهدای خون با هنجار اخلاقی (15/ 0) و هویت (28/ 0)، ضریب مسیر مستقیم، غیرمستقیم و کل هنجار اخلاقی و ضریب مسیر مستقیم هویت به قصد رفتاری اهدای خون به ترتیب (B = ۲۱/۰ ،۱۰/۰  ،31/ 0 ،۱۸/۰) در سطح 01/0 معنادار است. ضریب تعیین مسیر نیز 22/0 بود. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط هویت و هنجار اخلاقی در پیش بینی رفتارهای مستمر، می توان به اهمیت نقش این دو متغیر در انگیزه افراد به اهدای خون پی برد و برای جذب داوطلبانه اهداکنندگان این عوامل را مورد توجه قرار داد.

Presenting a Structural Model for Predicting Behavioral Intention to Donate Blood Based Moral Norms and Identity Mediation in Blood Donors in Tehran

Introduction: Identity and moral norms appear to play significant roles in predicting various behaviors. This study aims to predict the behavioral intention to donate blood based on moral norms and the mediating role of identity among blood donors in Tehran.  Method: A total of 316 blood donors were selected from four blood transfusion centers in Tehran between 1399 and 1400 (2020–2021). The sample included 194 women, 122 men, and 207 individuals with a history of blood donation, with an average age of 31.41 years. Using a convenience non-random sampling method, data were collected using Berzonsky's Identity Style Inventory (Berzonsky, 1989) and a researcher-developed moral norms questionnaire (1399). Data were analyzed using structural equation modeling (SEM) with AMOS 21.0 software.  Results: The correlation coefficients between behavioral intention to donate blood and moral norms (0.15) and identity (0.28) were significant. The direct, indirect, and total effects of moral norms, as well as the direct effect of identity on behavioral intention to donate blood, were significant at the 0.01 level (B = 0.21, 0.10, 0.31, and 0.18, respectively).  Conclusion: The findings highlight the importance of identity and moral norms in motivating individuals to donate blood. These factors should be considered in strategies aimed at encouraging voluntary blood donation.  

تبلیغات