آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل یابی معادلات ساختاری وابستگی به اینترنت بر اساس نشخوار فکری و خودمهاری با نقش میانجی تنیدگی ادراک شده در میان نوجوانان انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان دختر مشغول به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. به این منظور تعداد 300 نفر از این افراد با استفاده از مدل کلاین(2023) و به روش نمونه گیری در دسترس(شیوه آنلاین) انتخاب شدند و به آزمون وابستگی به اینترنت(IAT)، مقیاس پاسخ نشخوار فکری(RRS)، مقیاس تنیدگی ادراک شده(PSS) و مقیاس خودمهاری فرم کوتاه(BSCS) پاسخ دادند. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 28 تحلیل شد. نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیرهای غیرمستقیم نشخوار فکری و خودمهاری از طریق نقش میانجی تنیدگی ادراک شده بر وابستگی به اینترنت معنادار بود. بر اساس یافته های این پژوهش، مدل اصلاح شده از برازش مطلوبی برخوردار بود و 65 درصد واریانس وابستگی به اینترنت به وسیله نشخوار فکری و خودمهاری با نقش میانجی تنیدگی ادراک شده تبیین می شود.  با توجه به نتایج به دست آمده، مدیران و سیاست گذاران سازمان آموزش و پرورش می توانند از طریق فراهم نمودن شرایط رشد خودمهارگی و کاهش نشخوار فکری و تنیدگی ادراک شده، وابستگی به اینترنت دانش آموزان نوجوان را مدیریت نمایند.

The Model Structural of Internet Addiction Based on Rumination and Self-Control with Mediating Role of Perceived Stress Among Adolescents

The present study aims to done investigate fittness the causal-structural of internet addiction based on rumination and self-control with mediating role of perceived stress among adolescents. The research method was applied and it was descriptive-correlational type. The statistical population of this researcher was all girls adolescent who were studying in the high school in Shahriar city in academic year of 2021-2022. The according convenience sampling method, 300 people by Kline (2023) formula of was selected as samples and they were asked to fill in interne addiction test (IAT), ruminative response scale (RRS), perceived stress scale (PSS) and self-control scale (SCS). Data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modelling with using SPSS-24 and AMOS software was investigated. Results also showed that most of the direct paths of this study were significant and indirect paths of rumination and self-control were significant through the mediating role of perceived stress on internet addiction. Also, proposed model had an acceptable fitness to the data and analyses also revealed that 65% of the variance of internet addiction is explained by rumination and self-control with mediating role of perceived stress. According to the obtained results, the managers and policy makers of the education organization can manage the internet addiction of adolescents students by providing the conditions for the growth of self-control and reducing rumination and perceived stress.

تبلیغات