آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

سرزندگی تحصیلی اشاره به قابلیت کنار آمدن با چالش ها، موانع و مشکلاتی دارد که بخشی از زندگی تحصیلی روزانه هستند. شناسایی عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی به واسطه پیامدهای مثبتی که به همراه دارد یکی از اهداف پژوهشگران است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری سرزندگی تحصیلی براساس عوامل انگیزشی با تاکید بر نقش واسطه ای سرسختی ذهنی، ثبات قدم و کنترل می باشد. برازش این مدل مفهومی با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. جامعه مد نظر این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های شاهد شهر تهران در سال 97-96 (در حدود 9200 نفر، 26 مدرسه) بود که 370 نفر از ایشان به عنوان نمونه و به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. از یافته های قابل توجه پژوهش حاضر می توان به نقش های واسطه ای ثبات قدم و سرسختی ذهنی و نیز تاثیر مستقیم و معنادار سرسختی ذهنی، ثبات قدم و عوامل انگیزشی بر سرزندگی تحصیلی اشاره کرد. در مجموع می توان گفت که مدل اصلاح شده پژوهش حاضر توانست 15 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی را تبیین کند.

Developing a structural model for academic buoyancy base on motivational factors and mediator roles of grit, mental toughness and control

Academic buoyancy refers to a capacity which can cause students to overcome setbacks, challenges, and difficulties that are part of everyday academic life. One of the goals of researchers is to identifying the factors that have effects on academic buoyancy since this construct has several positive outcomes. The main goal of this research is developing a structural model for academic buoyancy base on motivational factors and mediator roles of grit, mental toughness, and control. We will examine the fitness of conceptual model through partial least squares approach (PLS). The statistical population consisted of all Shahed high school students in Tehran, Iran, and participants were 370 who were selected by multi-stage random sampling. Among the significant findings of this study, we can mention the mediator roles of mental toughness, grit, and academic control as well as the direct effects of motivational factors, grit, mental toughness and control on academic buoyancy. In sum, the revised model of the present study could explain 15% of the variance of academic buoyancy.

تبلیغات