تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف و خودکارآمدی دانشجویان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف مطالعه ی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر هزینه تکلیف درونی و خودکارآمدی در دانشجویان بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. از این جامعه، 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بار شناختی (کلپش و همکاران، 2017)، پرسشنامه ی هزینه تکلیف (فلاک و همکاران، 2015) و زیر مقیاس خودکارآمدی پرسشنامه MSLQ (پنتریچ و همکاران، 1991) بوده و از اثر ناسیالی متن جهت القاء بار شناختی برونزاد استفاده شد. در مرحله پیش آزمون، متنی یکسانی جهت مطالعه به دو گروه کنترل و آزمایش داده شد که به لحاظ روانی و سیالی همسان بودند. سپس هر دو گروه به پرسشنامه ی هزینه تکلیف و خودکارآمدی پاسخ دادند. در پس آزمون هم روش به همین صورت بود با این تفاوت که متن گروه آزمایش به لحاظ سیالی، دستکاری شد تا خوانایی کمتری داشته باشد. داده های پژوهش با روش مانکوا تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد القاء بار شناختی برونزاد در قالب اثر سیالی، تأثیر معناداری بر هزینه ی درونی تکلیف و خودکارآمدی دارد (01/0> P). از این رو می توان گفت بار شناختی برونزاد با القاء هزینه ی بیشتر، بر خودکارآمدی دانشجویان اثر می گذارد.The effect of extraneous cognitive load on task cost and self-efficacy of students
The aim of this study was to investigate the effect of extraneous cognitive load on internal task cost and self-efficacy in students. The research design was semi-experimental with pre-test-post-test with an unequal control group and the statistical population consisted of undergraduate female students of Farhangian University of Isfahan in the academic year of 2021-2022. From this population, 30 students were selected by convenience sampling method and assigned to experimental and control groups randomly. The research instruments included the cognitive load questionnaire (Klepsch et al, 2017), the task cost questionnaire (Flak et al., 2015) and the self-efficacy subscale of the MSLQ questionnaire (Pentrich et al., 1991) and the text's influency effect was used to induce extraneous cognitive load. In the pre-test stage, the same text was given to the control and experimental groups to study it, which were similar in terms of fluency. Then both groups answered the task cost scale and self-efficacy scale. In the post-test, the method was the same, with the difference that the text font of the experimental group was manipulated in terms of fluency to make it less readable. The research data was analyzed using MANCOVA. The results showed that the induction of extraneous cognitive load in the form of influency effect has a significant effect on the internal cost of the task and self-efficacy (P<0.01). Therefore, it seems that extraneous cognitive load affects students' self-efficacy by inducing more costs.