آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۵

چکیده

دیدگاه های نیچه تأثیر زیادی بر حوزه های گوناگون دانش امروزی برجای گذاشته و اندیشه غربی معاصر را تحت تأثیر قرار داده است. بنیادی ترین مسئله ای که نیچه جهان غرب را در روزگار خود با آن مواجه می دید، بحران عمیق فرهنگی سیاسی بود که وی راه حل آن را در دو مسئله «انسان شناختی» و «خداشناختی» می دانست. از رهگذر جستار حاضر که با روش توصیفی تحلیلی به بررسی انسان شناسی نیچه بر پایه اندیشه های شهید مطهری پرداخته است، آشکار می شود که نیچه به سه نوع دگردیسی در حوزه انسان شناسی باور دارد: الف) شترانگاری انسان؛ ب) شیرانگاری انسان؛ ج) بچه انگاری انسان. به باور وی، انسان بیمارترین، دودل ترین، دمدمی ترین و سست بنیادترینِ حیوانات اس ت و ارزش حقیقی انسان در نیرومندی او و روحش زاییده جسم اوست. مهم ترین عنصر در انسان شناسی نیچه «اَبَرانسان» است که برای رسیدن به قدرت، تمام ارزش های انسانی را لگدمال می کند. انسان شناسی نیچه بر نظام فلسفی اش در حوزه معرفت شناسی، هستی شناسی و خداشناسی استوار است. ازاین رو نقد دیدگاه های انسان شناختی وی تنها در سایه نقد مبانی او میسور است که در پایان نوشتار حاضر به اختصار، مهم ترین اندیشه های وی با تکیه بر دیدگاه های شهید مطهری ارزیابی می شود.

An Examination of Nietzsche’s Anthropology as per the Thought of Shahid Motahhari

Nietzsche's views have left a significant impact on various fields of contemporary knowledge and have influenced modern Western thought. The most fundamental issue Nietzsche saw facing the Western world in his time was a profound cultural and political crisis, for which he proposed solutions rooted in two central questions: that of anthropology and that of theology. Through the present inquiry, which employs a descriptive-analytical method to examine Nietzsche's anthropology according to Shahid Motahhari, it becomes evident that Nietzsche believes in three types of transformation in the field of anthropology: a) the camel-like nature of man; b) the lion-like nature of man; and c) the child-like nature of man. In his view, man is the sickest, most indecisive, most fickle, and the most unstable of animals. The true value of man comes from his strength, and his spirit is born from his body. The most important element in Nietzsche’s anthropology is the concept of the 'Übermensch' (superhuman), who, in the pursuit of power, tramples upon all human values. Nietzsche's anthropology is grounded in his philosophical system in the fields of epistemology, ontology, and theology. Therefore, the critique of his anthropological views can only be accomplished through a critique of his underlying principles, which, at the conclusion of this paper, will be briefly assessed with reference to the ideas of Shahid Motahhari.

تبلیغات