چکیده

علامه جعفری مباحث زیاد و متنوعی درباره اخلاق دارد که با جست وجو در آنها می توان به نظریه ای منسجم درباره ارزش اخلاقی از دیدگاه وی رسید. او تفسیری زیبایی شناسانه از ارزش اخلاقی دارد که در بالاترین سطح خود نافی هرگونه نگاه سودگرایانه است. از نظر علامه، جمال مطلق، زیبایی خداوند، قابلیت هیچ تبیینی ندارد، ولی در مرتبه پایین تر در یک سطح انتزاعی می توان برای انواع مختلف زیبایی ها تبیینی واحد بر اساس مفهوم هماهنگی ارایه داد. نظریه تناسب وجودی در باب ارزش اخلاقی وجوه اشتراک قابل توجهی با نظریه زیبایی اخلاقی علامه جعفری دارد و تمایز مهم آن دو در تبیین پذیری زیبایی اخلاقی خداوند است. در این مقاله، صورت بندی ای از نظریه زیبایی اخلاقی علامه جعفری ارایه و چگونگی امتداد آن در نظریه تناسب وجودی روشن می شود.  

Allameh Jafari’s Viewpoint on Moral Value and its Extensometry in the Existential Fitness Theory

Allameh Muhammad Taqi Jafari has many and varied discussions on ethics, and by searching through these discussions, one can arrive at a coherent theory about moral value from his perspective. He has an aesthetic interpretation of moral value, and he believes that moral value at its highest level negates any utilitarian view. According to Allameh, Jamal Mutlaq, the beauty of God, is incapable of any explanation, but at a lower level, on an abstract level, a single explanation can be provided for different types of beauty based on the concept of harmony. The theory of existential fitness on moral value has significant similarities with Allameh Jafari's theory of moral beauty, and the important distinction between the two is in the issue of explicability of God's moral beauty. In this paper, a formulation of Allameh Jafari theory of moral beauty is presented and the extension of that theory in the theory of existential fitness is clarified.  
Beauty,Moral Value,Allameh Mohammad Taqi Jafari,Existential Fitness Theory,

تبلیغات