دیدگاه مایکل ری درباره برهان اختفای الهی شلنبرگ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مساله اختفای الهی از آنجا شکل می گیرد که بسیاری از انسان ها دایماً در جست وجوی شواهد کافی برای وجود خداوند هستند اما بدون اینکه مقصر باشند، به آن شواهد دست نمی یابند. برخی از فیلسوفان معاصر با روش های گوناگون به بررسی این مساله پرداخته اند. جان شلنبرگ، فیلسوف کانادایی، اولین بار با تفصیل بیشتری به بررسی این موضوع پرداخت. وی در سال 2015 برهان اختفای الهی را مطرح کرد و آن را به عنوان قرینه ای به سود خداناباوری ارایه داد. این برهان مدعی است که اگر خداوند وجود داشت باید شواهد و دلایل کافی برای این باور را حداقل برای انسان هایی که در جست وجوی او هستند فراهم می کرد، اما اکنون این گونه نیست، پس خداوند وجود ندارد. هدف این مقاله علاوه بر تشریح برهان اختفای الهی شلنبرگ، بررسی دیدگاه مایکل ری، فیلسوف دین آمریکایی، در مورد این مساله است.Michael Rea's Viewpoint on Schellenberg's Divine Hiddenness Argument
Since so many people are constantly trying to find sufficient evidence for the existence of God, but fail to attain that evidence, though they are not at fault, the issue of divine hiddenness takes form. Some contemporary philosophers have conducted investigations on this issue by various means, but the philosopher who first took steps to investigate this issue more comprehensively is the Canadian philosopher J.L. Schellenberg. In 2015, he proposed the argument for divine hiddenness in his book The Hiddenness Argument and presented it as a counterargument in favor of atheism. This argument claims that if there was a God, he should have provided sufficient evidence and reason supporting this belief at least for those in search of him, but this is not the case and thus, God does not exist. The aim of this paper, in addition to explaining Schellenberg's argument for divine hiddenness, will be to examine the view of Michael Rea, an American philosopher of religion, on this issue.
J.L Schellenberg,Divine Hiddenness Argument,Non-culpable Non-believer,Michael Rea,Divine Love,