مؤلفه ها و شاخصهای هویتی معماری و شهرسازی مکتب تبریز (نمونه موردی بازار تاریخی تبریز) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این مقاله استخراج مولفه ها و شاخصهای مکتب معماری و شهرسازی تبریز با تاکید بر بازار تاریخی تبریز است. روش ها: این تحقیق با روش پژوهش تحلیل محتوای متن و پیمایش میدانی و شیوه های مطالعه کتابخانه ای و اسنادی، مشاهده و عکاسی انجام شده است. یافته ها: مکتب تبریز را می توان در تاریخ کهن تبریز، هنرهای گوناگون، بناها و فضاهای تاریخی، طبیعت و باغات تبریز، محلات و گذرهای اصیل، بازار و جنبه های کهن و فرهنگی اجتماعی آن، کالاها و خوراکیهای اصیل آن جستجو نمود. این شهر که در گذر زمان مهد هنرمندان، بازرگانان، عالمان و سیاستمداران و رویدادها و آثار ملموس و ناملموس بسیاری است که مجموع آنها می تواند بیانگر مکتبی اصیل در معماری، شهرسازی و نگارگری باشد. بازار تبریز یکی از ارکان هویتی این شهر که مجموعه ای از راسته ها و تیمچه ها و سراهایی با معماری و طراحی شهری ارزشمند نمایانگر بنیانهای اقتصادی، اجتماعی، معماری بومی می باشد. این مجموعه با برخورداری از حیات پایدار اقتصادی بدلیل قرار گرفتن بر سر راه بازرگانی بین المللی ابریشم، انسجام اجتماعی و فرهنگی ویژه ای که سرمایه اجتماعی محسوب می شود و رموز برنامه ریزی و طراحی شهری که قابل بازآموزی برای وضع موجود شهرهاست نتیجه گیری: بازار تبریز برخلاف بازارهای تهران، اصفهان، کاشان که ساختاری خطی با انشعابات کمتر می باشند، به صورت شبکه ای متشکل از راسته ها و گره ها در قالب تیم، تیمچه، سرا، مسجد و با انشعابات فراوان به عنوان یکی سیستم کارامد در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی و با تنوع بالای فعالیتی و اقتصادی با نظمی پیچیده به حیات خود ادامه می دهد. شناخت عمیق جنبه های هویت ساز بازار تبریز در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، عملکردی، کالبدی، طبیعی و منظر می تواند به حفاظت آن در وضعیت کنونی و آتی کمک نماید.Identity Dimension and Indicators of Architecture and Urban Planning of Tabriz School (Case Study: Tabriz Historic Bazaar)
Aim: The purpose of this article is to extract the components and indicators of Tabriz school of architecture and urban planning with an emphasis on the historical market of Tabriz.
Methods: This research was carried out with the research method of text content analysis and field survey and methods of library and documentary search, observation and photography.
Findings: The school of Tabriz can be found in the ancient history of Tabriz, various arts, historical buildings and spaces, nature and gardens of Tabriz, authentic neighborhoods and passages, the market and its ancient social and cultural aspects, its authentic goods and foods. did This city, which is the birthplace of artists, merchants, scholars and politicians, and many tangible and intangible events and works, the sum of which can express an original school in architecture, urban planning and painting. Tabriz market is one of the pillars of the identity of this city, which is a collection of rows and timchehs and palaces with valuable urban architecture and design representing the economic, social, and native architecture foundations. This complex has a stable economic life due to being on the international silk trade route, a special social and cultural cohesion that is considered a social capital, and the secrets of urban planning and design that can be relearned for the current state of cities.
Conclusion: Unlike the markets of Tehran, Isfahan, Kashan, which have a linear structure with fewer branches, the market of Tabriz is a network consisting of rows and nodes in the form of teams, timcheh, sera, and mosque and with many branches. It continues to exist as an efficient system in economic, social, climatic dimensions and with a high diversity of activities and economy with a complex order. A deep understanding of the identity-building aspects of Tabriz market in different cultural, economic, social, functional, physical, natural and landscape dimensions can help to protect it in the current and future situation.
Tabriz school,Tabriz market,Tabriz identity,native architecture and urban planning,