همسنجی تقابل سنت و مدرنیته در رمان های «نارنجه» اثر جوخه الحارثی و «سووشون» اثر سیمین دانشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حقیقت آنست که تقابل سنت و مدرنیته همواره موجب پویایی جوامع گوناگون شده است؛ نویسندگانی که نسبت به میراث گذشته خود دغدغه دارند و هویت خود را در آن می بینند، در تلاشند با اشراف کامل بر گذشته جامعه خود، عناصر مختلف را در مقابل مدرنیته قرار دهند. جوخه الحارثی نویسنده معاصر عمان و سیمین دانشور نویسنده معاصر ایرانی در آثار خود به دنبال تبیین جایگاه اجتماعی زنان و ذکر نقاط ضعف و قوت آنان در جامعه هستند. حارثی در رمان «نارنجه» با استفاده از زاویه دید اول شخص در دو زمان مختلف، داستانِ دو نسل مختلف را روایت می کند که در بحران هویتی میان سنت و مدرنیته به سر می برند. سووشون، رمانِ مشهور دانشور سرگذشت خانواده ایرانی است که در ز مان جنگ جهانی دوم حضور دارند و با لمس تبعیض در جنبه های گوناگون، سعی می کنند تا حد امکان به رفع آن بپردازند. در پرتو پر رنگ بودن موضوع تقابل سنت و مدرنیته در دو رمان یاد شده، این جستار می کوشد با روش توصیفی-تحلیلی از منظر تقابل سنت و مدرنیته به همسنجی رمان های «نارنجه» و «سووشون» بپردازد. نتایج به دست آمده نشان می دهد نویسندگان به کمک شخصیت زن، تضاد و تقابل موجود میان سنت و مدرنیته را در موضوعاتی همچون ازدواج، خانواده، روستا و شهر به تصویر کشیده اند. وجه اختلاف دو داستان این است که «نارنجه» رمانی است که از گذشته به عنوان سنت یاد می کند و دوره کنونی را به عنوان مدرنیته معرفی می کند؛ اما در «سووشون» سنت و تجدد در یک زمان به تصویر کشیده شده است.Comparison of Tradition and Modernity in the Novels ‘Narenjeh’ by Jokha Alharthi and ‘Suvashun’ by Simin Daneshvar”
The contrast between tradition and modernity has always been a driving force in the dynamics of various societies. Writers who are deeply invested in their cultural heritage, perceiving their identity intertwined with it, strive to juxtapose traditional elements against modernity while maintaining a profound understanding of their society's past. Joukha Al-Harithi, a contemporary Omani author, and Simin Daneshvar, a renowned Iranian writer, delve into the exploration of women's social status and their strengths and weaknesses within society in their respective works.
In her novel "Naranja," Al-Harithi employs a first-person perspective spanning two distinct time periods to narrate the stories of two generations grappling with an identity crisis situated between tradition and modernity. Daneshvar's celebrated novel "Souvashun" chronicles the experiences of an Iranian family during World War II, as they confront various forms of discrimination and strive to mitigate them.
Given the prominence of the tradition-modernity dichotomy in both novels, this research aims to conduct a comparative analysis of "Naranja" and "Souvashun" through a descriptive-analytical lens, focusing on this particular theme. The findings reveal that both authors utilize female characters to illuminate the contradictions and conflicts arising between tradition and modernity in domains such as marriage, family, rural, and urban life.
A key distinction between the two narratives lies in their temporal representations of tradition and modernity. While "Naranja" contrasts the past as tradition with the present as modernity, "Souvashun" simultaneously depicts both tradition and modernity within a single time frame.
social criticism,tradition and modernity,Joukha Al-Harithi,Simin Daneshvar,Naranja,Souvashun,