بررسی کُهن الگوهای «خود» و «سایه» در دو داستان «شامِ سرو و آتش» شهریار مندنی پور و «رویِ آب» گی دو موپَسان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کُهن الگوها بن مایه های سازنده و صفات موروثی بشر هستند که رفتار وی را تحت شعاع قرار داده و در اسطوره و نماد و تصاویر صورت تحقق به خود می گیرند. کُهن الگوها محتوای ناخودآگاه داشته و در طول هزاران سال در روان بشریت شکل گرفته اند. کُهن الگوهای «خود» و «سایه» نیز در بین سایر کُهن الگوها به عنوان مفاهیم بنیادی در روان شناسی یونگی، به تفسیر هویت فردی و تضادهای درونی انسان ها کمک می کنند. در داستان «شامِ سرو و آتش»، جستجوی هویت و خودآگاهی شخصیت از طریق عشق و روابط پیچیده انسانی به تصویر کشیده می شود. در مقابل، در داستان «رویِ آب»، شخصیت در مسیر شناخت نیمه دیگرِ «خود» یعنی «سایه» قرار می گیرد و با بحران های و ترس های وجودی اش مواجه می شود. تحلیل عمیق عناصر داستانی نشان می دهد که دریافت و تحلیل شخصیت های داستانی در قالب کُهن الگوها از یک طرف دارای ساختار روانی و نمادین بوده و از طرف دیگر محتوای ناخودآگاه را با خود حمل می کنند، فضای ذهنیِ فرهنگ های بشری را نمایان کرده و الگو های رفتاری و تجربیِ انسان را از دوران پیدایش تجربه و اصالتِ انسان بازگو می کنند. در مجموع، این پژوهش به بررسی کُهن الگوهای «خود» و «سایه» در دو داستان «شامِ سرو و آتش» اثر شهریار مندنی پور و «رویِ آب» اثر گی دو موپَسان می پردازد. نتایج این مطالعه بر اهمیت ادبیات به عنوان ابزاری برای کاوش در روانشناسی انسانی و ارتباطات اجتماعی تأکید دارد و نشان می دهد ادبیات می تواند به عنوان آینه ای برای بازتاب عمق وجودی انسان ها عمل کند.Study of the Archetypes: "Self" and "Shadow" in "The Dinner of the Cypress and Fire" by Shahryar Mandanipour and "On Water" by Guy de Maupassant
Archetypes serve as fundamental building blocks and inherited attributes of human beings that profoundly influence behavior, manifesting in myths, symbols, and imagery. These archetypes possess an unconscious content that has evolved over millennia within the psyche of humanity. Among these archetypes, the "Self" and "Shadow" hold essential roles in Jungian psychology, aiding in the interpretation of individual identity and the inner conflicts of individuals. In "The Dinner of the Cypress and Fire," the protagonist's quest for identity and self-awareness is portrayed through love and complex human relationships. In contrast, "On Water" depicts the character's journey towards recognition of the other half of the "Self," that is, the "Shadow," confronting existential crises and fears. A deep analysis of the narrative elements reveals that understanding and interpreting the characters through the lens of archetypes not only possess a psychological and symbolic structure but also carry unconscious content. This exploration highlights the mental landscapes of human cultures and recounts the behavioral and experiential patterns of humanity since the dawn of being and authenticity. Overall, this research delves into the archetypes of "Self" and "Shadow" within "The Dinner of the Cypress and Fire" by Shahryar Mandanipour and "On Water" by Guy de Maupassant. The findings of this study underscore the significance of literature as a tool for exploring human psychology and social interactions, indicating that literature can act as a reflective medium for the profound depths of human existence.
Archetypes,Jung,Shadow,Self,Literature,Mandanipour,Maupassant,