آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۹

چکیده

در نمایشنامه مرگ یزدگرد، بهرام بیضایی صحت روایات تاریخی درباره مرگ یزدگرد را زیر سؤال می برد. شخصیت ها به بداهه گویی درباره خرده روایت های نا/پذیرفتنی درباره مرگ یزدگرد  می پردازند. مقاله حاضر از یک سو کلان روایت  تاریخی را بررسی می کند که قدرت ایزدی به یزدگرد شاه حق سلطنت بر مردم را داده است و از سوی دیگر خرده روایت هایی که منطق این سلطنت مطلقه را به چالش می گیرند. این پژوهش همچنین به بیان شگردهای روایی بیضایی می پردازد که شالوده کلان روایت فراتاریخی را می شکند و آن را تا حد هم ارزی با دیگر خرده روایت ها فرو می کاهد.

The Zero Time of History and Narrative: Micronarratives Deconstructing the Grand Narrative in Beyzai’s Death of Yazdgerd

In the play Death of Yazdgerd, Bahram Beyzai challenges the conventional historical narratives surrounding the death of Yazdgerd. The characters improvise both plausible and implausible micronarratives about the king’s murder. The play investigates, on one hand, the grand narrative in which divine power grants the king the authority to govern the populace, and on the other hand, the micronarratives that challenge the logic of this absolutist monarchy. The research also demonstrates Beyzai’s techniques to deconstruct the grand narrative and recontextualizing it within the level of micronarratives.
Death of Yazdgerd,the grand narrative,micronarratives,deconstruction,meta-history,

تبلیغات