آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۰

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای اثرگذاری تشکلهای صنفی در سیاستگذاری آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای ایران انجام گرفت.روش پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و تئوری زمینهای مبتنی بر مدل استراوس و کوربین، دادههای کیفی جمعآوری شدند. نمونه گیری هدفمند با مشارکت فعالین تشکلهای صنفی آموزشگاههای آزاد و صاحب نظران سیاستگذاری آموزش فنی و حرفهای انجام شد و پس از مصاحبههای نیمهساختاریافته با ایشان، دادهها تا حد اشباع نظری با مشارکت 19 نفر گردآوری شدند. اعتبار و روایی دادهها از طریق بازبینی مشارکتکنندگان و متخصصان غیرشرکتکننده ارزیابی شد.پس از جمعآوری دادههای کیفی، آنها با استفاده از روش کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. واز تعداد42 مقوله مفهومی11 مقوله محوری استخراج و نهایتا 5 راهبرد شامل: بازتعریف مشارکت، مهندسی قوانین تشکل ها، پژوهش محوری، توسعه منابع انسانی تشکل ها، گسترش شرکای اجتماعی شناسایی شد. نتایج بهدستآمده این مقاله بر مشارکت فعال تشکلهای صنفی در سیاستگذاری آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای، برای ارتقای کیفیت آموزش مهارتی، حفظ ثبات و انسجام در نظام آموزش فنی و حرفه ای و پاسخگویی به نیازهای بازار کار ضروری تاکید می کند. با رفع چالشهای موجود و تقویت جایگاه این تشکلها، میتوان به نتایج مطلوبی در این زمینه دست یافت

تبلیغات