آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

آنومی یا آشفتگی سیاسی اجتماعی، یک وضعیت بی قاعدگی یا بی هنجاری است که در آن قواعد اجتماعی برای عاملان الزام آور نیستند. در نتیجه نظم فرهنگی و اجتماعی جامعه از هم می پاشد و جامعه حالت سلامت اخلاقی خود را از دست می دهد. نگاهی به جامعه نومسلمان صدر اسلام نشان می دهد بسترهای شکل گیری آنومی سیاسی- اجتماعی در آن جامعه وجود داشته اند. نشانه های این بسترها در سوره هایی که فضای تقابل اهل کتاب با جامعه اسلامی را بازتاب می دهند، منعکس شده است. تحلیل محتوایی این آیات نشان می دهد قرآن کریم به منظور مقاوم سازی جامعه برای مقابله با شرایط آنومیک سیاسی- اجتماعی، شش اصل اخلاقی ذیل را بعنوان یک الگوی اخلاقی ارائه نموده است: ناظر دانستن خداوند، توصیه به مناسک عبادی، تقویت عزت نفس، خودداری از رابطه ولایت با کافران و اطاعت از پیامبر (ص)، دعوت به همبستگی اجتماعی و دوری از تفرقه، دعوت به صبر فردی و اجتماعی.

Presenting the moral model of the Quran to strengthen the society in anomic political and social conditions

Anomie or social political disorder is a state of disorder or anomalous in which social rules are not binding on the actors. As a result, the cultural and social order of the society falls apart and the society loses its moral health. A look at the neo-Muslim society at the beginning of Islam shows that there were foundations for the formation of political-social anomie in that society. The signs of these foundations are reflected in the surahs that reflect the confrontation between the people of the book and the Islamic society. The content analysis of these verses shows that the Holy Quran has presented the following six moral principles as a moral model in order to strengthen the society to deal with anomic political-social conditions: considering God as the watcher, recommending religious rituals, strengthening self-esteem, self-restraint. From the relationship between the province and the infidels and obedience to the Prophet (PBUH), calling for social solidarity and avoiding division, calling for individual and social patience.

تبلیغات